Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
1 |
||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Contra Plures II. Przegląd współczesnego monodramu w Szczecinie
kultura, teatry
Kliknij, aby kupiÄ bilet
CONTRA PLURES II
PrzeglÄ
d wspóÅczesnego monodramu w Szczecinie
GOÅA BABA
6 czerwca (piÄ
tek), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 70 zÅ
WystÄpuje: Joanna Szczepkowska
Autorka: Joanna Szczepkowska
Reżyseria: Agnieszka GliÅska
Monodram, a raczej âmonokomediaâ napisana przez JoannÄ SzczepkowskÄ , grana jest od 1997 roku na scenach caÅej Polski i w wielu innych krajach.
Aktorka gra dwie zupeÅnie różne kobiety rywalizujÄ ce ze sobÄ jako artystki. Każda z nich rozumie swój zawód inaczej â jedna, idealistka, uprawia sztukÄ ânieskażonÄ â, czyli koncert gry na ciszy, wymagajÄ cy specjalnego stanu ducha publicznoÅci, druga to uosobienie szmiry i bezczelnoÅci, a jej âsztukaâ to prymitywne dowcipy i beznadziejny, poÅpieszny streaptease. Obie nawiÄ zujÄ kontakt z publicznoÅciÄ , która nie może pozostaÄ bierna. Spektakl dzieje siÄ tu i teraz, publicznoÅÄ jest istotnym bohaterem, przez co każde przedstawienie nabiera innego wymiaru. Niespodziewana pointa sztuki stawia widza przed pytaniem czy to, z czego siÄ zaÅmiewaÅ, nie jest też ludzkim dramatem.
Czas trwania spektaklu: 80 minut
SPRZEDAWCA Å»YCZEÅ
9 czerwca (poniedziaÅek), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 100 zÅ
WystÄpuje: Adam Ferency
Tekst: Jacek Cygan
Reżyseria: Adam Ferency
Asystentka reżysera: Joanna Kosierkiewicz
Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
Muzyka: Barbara Derlak
Każdy z nas stanÄ
Å nie raz przed zadaniem zÅożenia osobie bliższej lub dalszej życzeÅ z okazji urodzin, Ålubu czy powiedzenia paru sÅów z powodu dużo mniej radosnego, na przykÅad pogrzebu.
PamiÄtamy tÄ karuzelÄ myÅli, ambicjÄ, wysiÅek, by życzenia byÅy piÄkne i oryginalne. Zazwyczaj jednak koÅczy siÄ na powieleniu schematu. Tymczasem bohaterem monodramu Jacka Cygana jest czÅowiek, który z ukÅadania życzeÅ uczyniÅ sens swego życia, a przy tym zawód.
Czy to poeta czy już szarlatan, osobnik twardo stÄ pajÄ cy po ziemi czy jakiÅ kosmita, który żyje na granicy realnoÅci? Adam Ferency w sposób mistrzowski potrafi oddaÄ wszystkie odcienie osobowoÅci naszego bohatera, który w jego kreacji bywa Åmieszny i tragiczny, mocny i bezbronny, zawsze jednak uczciwy i wierny swojej pasji, zawsze trzymajÄ cy wysoko rangÄ czÅowieka.
Czas trwania spektaklu: 90 minut
NIEDŹWIEDŹ WOJTEK
15 czerwca (niedziela), 18:00
Stargard
Bilety: 60 zÅ
WystÄpuje: MichaÅ Piela
Autor: Tadeusz SÅobodzianek
Reżyseria: Aldona Figura
Muzyka: Mateusz Wachowiak
âNiedźwiedź Wojtek” Tadeusza SÅobodzianka opowiada autentycznÄ historiÄ o sÅynnym, perskim niedźwiedziu, który zostaÅ przygarniÄty przez polskich żoÅnierzy w tworzÄ cej siÄ armii Andersa podczas II wojny Åwiatowej i który âwziÄ Å udziaÅ” w bitwie pod Monte Cassino. Narratorem opowieÅci jest sam niedźwiedź Wojtek i z jego perspektywy poznajemy dzieje Drugiego Polskiego Korpusu, od powstania w Iraku, przez realia bitwy pod Monte Cassino, po rozwiÄ zanie w Szkocji po wojnie, a także wojskowÄ codziennoÅÄ oraz poszczególnych żoÅnierzy o przeróżnych korzeniach, osobowoÅciach i życiorysach, do których niedźwiedź siÄ przywiÄ zaÅ.
Niedźwiedź jest dla nich maskotkÄ , z którÄ siÄ bawiÄ i o którÄ siÄ troszczÄ , ale też kimÅ, komu mogÄ siÄ zwierzyÄ ze swoich rozterek, marzeÅ i traum. Wydaje siÄ, jakby niedźwiedź Wojtek staÅ siÄ noÅnikiem zapisu ludzkich i historycznych dziejów, które nam, ludziom wspóÅczesnym, odsiania. Jest jakby weteranem wojennym, który wspomina czasy swojej sÅużby i trudno mu odnaleÅºÄ siÄ w pozawojskowej rzeczywistoÅci. Jest to opowieÅÄ peÅna humoru i wzruszenia, o braterstwie i odwadze, ale też ironii i tragizmie ludzkiego (i zwierzÄcego) losu.
Czas trwania spektaklu: 60 minut
GDZIE JEST MÃJ HOMEL?
PrzypowieÅci i songi Lejzorka RojtszwaÅca wedÅug Ilii Erenburga
17 czerwca (wtorek), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 80 zÅ
WystÄpuje: Tadeusz Kwinta
Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Kwinta
Teksty: Elżbieta KuryÅo
Muzyka: Andrzej Zarycki
Monodram aktorsko-wokalny, stworzony w oparciu o ksiÄ Å¼kÄ Erenburga pt. âBurzliwe życie Lejzorka RojtszwaÅcaâ. Jest to opowieÅÄ âkrawca mÄżczyźnianegoâ z Homla, który porwaÅ w szeroki Åwiat wiatr historii, a zarazem opowieÅÄ o czÅowieku broniÄ cym swej godnoÅci z humorem, filozoficznym stosunkiem do życia i pamiÄciÄ o tradycji i kulturze swojego narodu. Może też byÄ odczytywany jako metafora Å»yda Wiecznego TuÅacza. Spektakl peÅen jest muzyki i żydowskiego humoru, poezji i mÄ droÅci, sowizdrzalskiej przekory i szczypty zadumy.
SiÅa dramatyczna tych wypisów z życia âkrawca mÄżczyźnianegoâ osadzaÅa siÄ na znakomicie przeÅożonych na teatr przypowieÅciach i songach (autorstwa Elżbiety KuryÅo). Kwinta potrafiÅ stworzyÄ bohatera z krwi i koÅci, wyraźnego i wiarygodnego. TrochÄ – na podobieÅstwo bohaterów Chaplina – upartego w swym pytaniu o istotÄ Åwiata. RównoczeÅnie: niepokojÄ co wspóÅczesnego, wrzuconego w życie i przymuszonego do podróży.
BYÄ JAK CHARLIE CHAPLIN
18 czerwca (Åroda), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 60 zÅ
WystÄpuje: Mateusz Deskiewicz
Scenariusz: Piotr Wyszomirski
Reżyseria: Mateusz Deskiewicz, Piotr Wyszomirski
Opracowanie muzyczne: Artur Guza
Wideo: Åukasz CzerwiÅski
âByÄ jak Charlie Chaplinâ to brawurowa próba zmierzenia siÄ z legendÄ . NajsÅynniejszy komik kina niemego staÅ siÄ ikonÄ popkultury już bardzo dawno temu. Jego znakiem rozpoznawczym byÅy melonik, laseczka oraz charakterystyczny wÄ sik i to jest pewne. Potem pojawiajÄ siÄ już tylko pytania i wÄ tpliwoÅci. Nieprzypadkowo w konkursie na sobowtórów Charlie Chaplina sam Charlie Chaplin zajÄ Å⦠3 miejsce, jak mówi jedna z najsÅynniejszych anegdot zwiÄ zanych z reżyserem filmu âDyktatorâ. Do dziÅ nie wiemy, kim byÅ z pochodzenia i gdzie siÄ urodziÅ ten genialny aktor, scenarzysta i reżyser.
Oryginalny scenariusz Piotra Wyszomirskiego, napisany wspóÅczesnym jÄzykiem, konfrontuje osobÄ i twórczoÅÄ Chaplina z kondycjÄ dzisiejszego aktora. Porusza nieoczywiste tematy, nie stroniÄ c od krytycznego spojrzenia na rzeczywistoÅÄ. Tekst w formie monodramu przygotowany zostaÅ pod konkretnego aktora i daje szerokie pole do ukazania jego scenicznych możliwoÅci. Autor za medium i partnera nieprzypadkowo wybraÅ aktora teatru muzycznego.
âByÄ jak Charlie Chaplinâ to wulkan energii, w którym Mateusz Deskiewicz z Teatru Muzycznego w Gdyni pokazuje peÅen wachlarz swych umiejÄtnoÅci: taÅczy, Åpiewa, wzrusza, rozÅmiesza i prowokuje do refleksji.
Czas trwania spektaklu: 60 minut
JA, CÃRKA RASPUTINA
21 czerwca (sobota), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 60 zÅ
WystÄpuje: Marzena TrybaÅa
Autor: Rafael Akobdżanian
TÅumaczenie: Walentyna MikoÅajczyk-TrzciÅska
Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga
Akcja spektaklu rozgrywa siÄ w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicÄ Åmierci Feliksa Jusupowa, który zabiÅ jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin byÅ prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczÄ , mrocznÄ i zÅowrogÄ postaciÄ . Maria wspomina swoje życie, które nierozÅÄ cznie niesie ze sobÄ wspomnienia o historii Åwiata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji czÅowieka z tragicznym losem. Spektakl daje możliwoÅÄ spojrzenia na historiÄ Rosji i Åwiata przez pryzmat życia nieszczÄÅliwej kobiety.
Czas trwania spektaklu: 70 minut
DANCING
29 czerwca (niedziela), godz. 18:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 70 zÅ
WystÄpujÄ
: Maja BareÅkowska i Piotr Cyrwus
âDancingâ to poetycki spektakl oparty na twórczoÅci Konstantego Ildefonsa GaÅczyÅskiego â poety, który jak nikt inny potrafiÅ ÅÄ czyÄ humor, lirykÄ i gÅÄbokÄ refleksjÄ nad ludzkim losem. TytuÅowy taniec staje siÄ metaforÄ Å¼ycia â jego rytmu, zmiennoÅci, ulotnoÅci, ale i piÄkna, w którym każdy z nas bierze udziaÅ.
W interpretacji duetu aktorów â Mai BareÅkowskiej i Piotra Cyrwusa â poezja GaÅczyÅskiego ożywa, nabiera gÅosu i emocji. Recytowane teksty wplatajÄ siÄ w tÅo muzyczne, a warstwa dźwiÄkowa â subtelna, a jednoczeÅnie poruszajÄ ca â podkreÅla nastrój i dynamikÄ spektaklu. âDancingâ to nie tylko wieczór z poezjÄ , ale także spotkanie z ponadczasowymi pytaniami o sens, przemijanie, bliskoÅÄ i nadziejÄ.
Czas trwania spektaklu: 60 minut
MIANUJOM MIE HANKA
11 lipca (piÄ
tek), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 80 zÅ
WystÄpuje: Grażyna BuÅka
Reżyseria: MirosÅaw Neinert
Oprawa muzyczna: StanisÅaw SzydÅo
Obrazy: Grzegorz Chudy
Cyfrowe opracowanie i animacja obrazów: RadosÅaw Ragan
Realizacja dźwiÄku i projekcji: Sergiusz Brożek
Realizacja ÅwiatÅa: Izabela Mikrut
Tekst Alojzego Lysko poraża i oczyszcza. Jest prosty, szlachetny i prawdziwy. Mówi o ÅlÄ skich losach, w których odnajdujemy echa rodzinnych opowieÅci.
Znakomita Grażyna BuÅka przekracza granicÄ aktorskiej kreacji. Za sprawÄ
jej talentu i znakomitego tekstu znów siedzimy przy kuchennym stole i sÅuchamy mamy, babci lub ciotki, przeÅykajÄ
c Åzy.
A w tle ÅlÄ
sk. Ziemia przeklÄta i ÅwiÄta.
Czas trwania spektaklu: 75 minut
NAJSZCZÄÅLIWSZY DZIEÅ
12 lipca (sobota), godz. 18:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 60 zÅ
WystÄpuje: Barbara Garstka
Tekst i reżyseria: Magdalena MaÅecka -Wippich
Kompozytorka: Urszula Borkowska
Spektakl inspirowany historiÄ
Elżbiety Czyżewskiej, legendy lat 60. XX wieku.
To nie jest zwykÅy spektakl biograficzny. To raczej teatralna karuzela! Recital, monodram, bajka, one woman show â w jednym! Albo, jeÅli ktoÅÌ woli â literacka fantazja, oparta na kilku przedmiotach i faktach. Uniwersalna opowieÅÄÌ o losie. A może nawet… prezent dla samej Elżbiety Czyżewskiej? DoÅÄÌ, że poznacie tajemnicę walizki, którą pewnego dnia musiaÅa spakowaÄÌ na zawsze. Bo jeÅli chodzi o ElżbietĄ̈ CzyżewskÄ Ì¨, nic nie jest oczywiste i pewne.
Jest 13 maja 1965 roku. NajszczÄÅliwszy dzieÅÌ w życiu mÅodej Elżbiety Czyżewskiej. Aktorka siedzi na masce bÅÄkitnego samochodu i macha do zgromadzonych na stadionie tÅumów, które wiwatujÄ Ì¨ na jej czÄÅÄÌ. Jedzie odebraÄ âZÅotÄ MaskÄâ dla najpopularniejszej aktorki telewizyjnej. Jeszcze nie wie, że wiosną 1968 roku wyjedzie z Polski, a życie, jakie znaÅa – caÅkowicie siĄ̈ zmieni.
Autorka i zarazem reżyserka sztuki, jako pierwsza osoba w Polsce przejrzaÅa blisko 900 osobistych artefaktów naleÅ¼Ä cych do Elżbiety Czyżewskiej, które znajdujÄ siÄ w PaÅstwowym Archiwum Cyfrowym. WÅród zachowanych przedmiotów, odkryÅa m.in unikatowy egzemplarz scenariusza filmu âWszystko na sprzedażâ A. Wajdy, którego fragment wykorzystaÅa później w spektaklu.
Czas trwania spektaklu: 1 h 45 minut
GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTÄ Å»YCIA
16 lipca (Åroda), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 80 zÅ
WystÄpuje: Agnieszka Przepiórska
Tekst: Piotr Rowicki
Reżyseria: Anna Gryszkówna
Scenografia, kostium: Anna-Maria Karczmarska
Muzyka: MichaŠLamża
Konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz
Reżyseria ÅwiatÅa: Mateusz Gierc
Zuzia, dziesiÄcioletnia dziewczynka pochodzenia żydowskiego, zaczyna pisaÄ wiersze, by po kilku latach dostÄ piÄ najpierw zaszczytu ich publikacji w szkolnej gazetce âEcha szkolneâ, a nastÄpnie zdobyÄ wyróżnienie w konkursie poetyckim âWiadomoÅci Literackichâ, namówiona do udziaÅu w nim przez samego Juliana Tuwima. Od tego momentu wszystko idzie w jej życiu jak po maÅle: osiemnastoletnia już Zuzanna rozpoczyna wspóÅpracÄ z âWiadomoÅciami Literackimiâ, przenosi siÄ z prowincjonalnego Równego (WoÅyÅ) do wymarzonej Warszawy, podejmuje studia i zaczyna pisaÄ dla âSzpilekâ. PrzystÄ pienie do legendarnych Skamandrytów oraz wydanie pierwszego (i jedynego) tomiku poezji âO centaurachâ, nie tylko umacnia pozycjÄ mÅodej poetki w Warszawie, ale też winduje jÄ na towarzyski i literacki szczyt. Åwiat wydaje siÄ leżeÄ u jej stóp. I wtedy przychodzi wojna.
Autor tekstu, Piotr Rowicki, nie buduje hagiografii Ginczanki. Stara siÄ jÄ odbrÄ zowiÄ, pokazaÄ takÄ , jakÄ mogÅaby byÄ naprawdÄ. Tekst ten i postaÄ nie istniaÅyby jednak na scenie bez czuÅej narratorki, w którÄ z niezwykÅym poÅwiÄceniem i wewnÄtrznÄ prawdÄ wciela siÄ Agnieszka Przepiórska. Nie bez znaczenia jest tu również kobieca reżyserska rÄka Anny Gryszkówny. W sytuacji wojny w Ukrainie postaÄ i historia Ginczanki nabierajÄ nieoczekiwanego charakteru. Jak pisaÅa SwietÅana Aleksjiewicz: âwojna nie ma w sobie nic z kobietyâ. Zuzanna Ginczanka, w przejmujÄ cej kreacji Przepiórskiej, zdaje siÄ tÄ prawdÄ potwierdzaÄ. Zapisana jest ona i w poezji Ginczanki, i w spektaklu Gryszkówny.
Czas trwania spektaklu: 70 minut
Wydarzenie dofinansowano ze Årodków Pomorza Zachodniego oraz ZarzÄ du Morskich Portów Szczecin i ÅwinoujÅcie SA.
Miejsce
Zamek KsiÄ
żÄ
t Pomorskich w Szczecinie
Bilety
Contra Plures II. Przegląd współczesnego monodramu w Szczecinie
kultura, teatry
Kliknij, aby kupiÄ bilet
CONTRA PLURES II
PrzeglÄ
d wspóÅczesnego monodramu w Szczecinie
GOÅA BABA
6 czerwca (piÄ
tek), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 70 zÅ
WystÄpuje: Joanna Szczepkowska
Autorka: Joanna Szczepkowska
Reżyseria: Agnieszka GliÅska
Monodram, a raczej âmonokomediaâ napisana przez JoannÄ SzczepkowskÄ , grana jest od 1997 roku na scenach caÅej Polski i w wielu innych krajach.
Aktorka gra dwie zupeÅnie różne kobiety rywalizujÄ ce ze sobÄ jako artystki. Każda z nich rozumie swój zawód inaczej â jedna, idealistka, uprawia sztukÄ ânieskażonÄ â, czyli koncert gry na ciszy, wymagajÄ cy specjalnego stanu ducha publicznoÅci, druga to uosobienie szmiry i bezczelnoÅci, a jej âsztukaâ to prymitywne dowcipy i beznadziejny, poÅpieszny streaptease. Obie nawiÄ zujÄ kontakt z publicznoÅciÄ , która nie może pozostaÄ bierna. Spektakl dzieje siÄ tu i teraz, publicznoÅÄ jest istotnym bohaterem, przez co każde przedstawienie nabiera innego wymiaru. Niespodziewana pointa sztuki stawia widza przed pytaniem czy to, z czego siÄ zaÅmiewaÅ, nie jest też ludzkim dramatem.
Czas trwania spektaklu: 80 minut
SPRZEDAWCA Å»YCZEÅ
9 czerwca (poniedziaÅek), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 100 zÅ
WystÄpuje: Adam Ferency
Tekst: Jacek Cygan
Reżyseria: Adam Ferency
Asystentka reżysera: Joanna Kosierkiewicz
Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
Muzyka: Barbara Derlak
Każdy z nas stanÄ
Å nie raz przed zadaniem zÅożenia osobie bliższej lub dalszej życzeÅ z okazji urodzin, Ålubu czy powiedzenia paru sÅów z powodu dużo mniej radosnego, na przykÅad pogrzebu.
PamiÄtamy tÄ karuzelÄ myÅli, ambicjÄ, wysiÅek, by życzenia byÅy piÄkne i oryginalne. Zazwyczaj jednak koÅczy siÄ na powieleniu schematu. Tymczasem bohaterem monodramu Jacka Cygana jest czÅowiek, który z ukÅadania życzeÅ uczyniÅ sens swego życia, a przy tym zawód.
Czy to poeta czy już szarlatan, osobnik twardo stÄ pajÄ cy po ziemi czy jakiÅ kosmita, który żyje na granicy realnoÅci? Adam Ferency w sposób mistrzowski potrafi oddaÄ wszystkie odcienie osobowoÅci naszego bohatera, który w jego kreacji bywa Åmieszny i tragiczny, mocny i bezbronny, zawsze jednak uczciwy i wierny swojej pasji, zawsze trzymajÄ cy wysoko rangÄ czÅowieka.
Czas trwania spektaklu: 90 minut
NIEDŹWIEDŹ WOJTEK
15 czerwca (niedziela), 18:00
Stargard
Bilety: 60 zÅ
WystÄpuje: MichaÅ Piela
Autor: Tadeusz SÅobodzianek
Reżyseria: Aldona Figura
Muzyka: Mateusz Wachowiak
âNiedźwiedź Wojtek” Tadeusza SÅobodzianka opowiada autentycznÄ historiÄ o sÅynnym, perskim niedźwiedziu, który zostaÅ przygarniÄty przez polskich żoÅnierzy w tworzÄ cej siÄ armii Andersa podczas II wojny Åwiatowej i który âwziÄ Å udziaÅ” w bitwie pod Monte Cassino. Narratorem opowieÅci jest sam niedźwiedź Wojtek i z jego perspektywy poznajemy dzieje Drugiego Polskiego Korpusu, od powstania w Iraku, przez realia bitwy pod Monte Cassino, po rozwiÄ zanie w Szkocji po wojnie, a także wojskowÄ codziennoÅÄ oraz poszczególnych żoÅnierzy o przeróżnych korzeniach, osobowoÅciach i życiorysach, do których niedźwiedź siÄ przywiÄ zaÅ.
Niedźwiedź jest dla nich maskotkÄ , z którÄ siÄ bawiÄ i o którÄ siÄ troszczÄ , ale też kimÅ, komu mogÄ siÄ zwierzyÄ ze swoich rozterek, marzeÅ i traum. Wydaje siÄ, jakby niedźwiedź Wojtek staÅ siÄ noÅnikiem zapisu ludzkich i historycznych dziejów, które nam, ludziom wspóÅczesnym, odsiania. Jest jakby weteranem wojennym, który wspomina czasy swojej sÅużby i trudno mu odnaleÅºÄ siÄ w pozawojskowej rzeczywistoÅci. Jest to opowieÅÄ peÅna humoru i wzruszenia, o braterstwie i odwadze, ale też ironii i tragizmie ludzkiego (i zwierzÄcego) losu.
Czas trwania spektaklu: 60 minut
GDZIE JEST MÃJ HOMEL?
PrzypowieÅci i songi Lejzorka RojtszwaÅca wedÅug Ilii Erenburga
17 czerwca (wtorek), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 80 zÅ
WystÄpuje: Tadeusz Kwinta
Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Kwinta
Teksty: Elżbieta KuryÅo
Muzyka: Andrzej Zarycki
Monodram aktorsko-wokalny, stworzony w oparciu o ksiÄ Å¼kÄ Erenburga pt. âBurzliwe życie Lejzorka RojtszwaÅcaâ. Jest to opowieÅÄ âkrawca mÄżczyźnianegoâ z Homla, który porwaÅ w szeroki Åwiat wiatr historii, a zarazem opowieÅÄ o czÅowieku broniÄ cym swej godnoÅci z humorem, filozoficznym stosunkiem do życia i pamiÄciÄ o tradycji i kulturze swojego narodu. Może też byÄ odczytywany jako metafora Å»yda Wiecznego TuÅacza. Spektakl peÅen jest muzyki i żydowskiego humoru, poezji i mÄ droÅci, sowizdrzalskiej przekory i szczypty zadumy.
SiÅa dramatyczna tych wypisów z życia âkrawca mÄżczyźnianegoâ osadzaÅa siÄ na znakomicie przeÅożonych na teatr przypowieÅciach i songach (autorstwa Elżbiety KuryÅo). Kwinta potrafiÅ stworzyÄ bohatera z krwi i koÅci, wyraźnego i wiarygodnego. TrochÄ – na podobieÅstwo bohaterów Chaplina – upartego w swym pytaniu o istotÄ Åwiata. RównoczeÅnie: niepokojÄ co wspóÅczesnego, wrzuconego w życie i przymuszonego do podróży.
BYÄ JAK CHARLIE CHAPLIN
18 czerwca (Åroda), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 60 zÅ
WystÄpuje: Mateusz Deskiewicz
Scenariusz: Piotr Wyszomirski
Reżyseria: Mateusz Deskiewicz, Piotr Wyszomirski
Opracowanie muzyczne: Artur Guza
Wideo: Åukasz CzerwiÅski
âByÄ jak Charlie Chaplinâ to brawurowa próba zmierzenia siÄ z legendÄ . NajsÅynniejszy komik kina niemego staÅ siÄ ikonÄ popkultury już bardzo dawno temu. Jego znakiem rozpoznawczym byÅy melonik, laseczka oraz charakterystyczny wÄ sik i to jest pewne. Potem pojawiajÄ siÄ już tylko pytania i wÄ tpliwoÅci. Nieprzypadkowo w konkursie na sobowtórów Charlie Chaplina sam Charlie Chaplin zajÄ Å⦠3 miejsce, jak mówi jedna z najsÅynniejszych anegdot zwiÄ zanych z reżyserem filmu âDyktatorâ. Do dziÅ nie wiemy, kim byÅ z pochodzenia i gdzie siÄ urodziÅ ten genialny aktor, scenarzysta i reżyser.
Oryginalny scenariusz Piotra Wyszomirskiego, napisany wspóÅczesnym jÄzykiem, konfrontuje osobÄ i twórczoÅÄ Chaplina z kondycjÄ dzisiejszego aktora. Porusza nieoczywiste tematy, nie stroniÄ c od krytycznego spojrzenia na rzeczywistoÅÄ. Tekst w formie monodramu przygotowany zostaÅ pod konkretnego aktora i daje szerokie pole do ukazania jego scenicznych możliwoÅci. Autor za medium i partnera nieprzypadkowo wybraÅ aktora teatru muzycznego.
âByÄ jak Charlie Chaplinâ to wulkan energii, w którym Mateusz Deskiewicz z Teatru Muzycznego w Gdyni pokazuje peÅen wachlarz swych umiejÄtnoÅci: taÅczy, Åpiewa, wzrusza, rozÅmiesza i prowokuje do refleksji.
Czas trwania spektaklu: 60 minut
JA, CÃRKA RASPUTINA
21 czerwca (sobota), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 60 zÅ
WystÄpuje: Marzena TrybaÅa
Autor: Rafael Akobdżanian
TÅumaczenie: Walentyna MikoÅajczyk-TrzciÅska
Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga
Akcja spektaklu rozgrywa siÄ w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicÄ Åmierci Feliksa Jusupowa, który zabiÅ jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin byÅ prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczÄ , mrocznÄ i zÅowrogÄ postaciÄ . Maria wspomina swoje życie, które nierozÅÄ cznie niesie ze sobÄ wspomnienia o historii Åwiata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji czÅowieka z tragicznym losem. Spektakl daje możliwoÅÄ spojrzenia na historiÄ Rosji i Åwiata przez pryzmat życia nieszczÄÅliwej kobiety.
Czas trwania spektaklu: 70 minut
DANCING
29 czerwca (niedziela), godz. 18:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 70 zÅ
WystÄpujÄ
: Maja BareÅkowska i Piotr Cyrwus
âDancingâ to poetycki spektakl oparty na twórczoÅci Konstantego Ildefonsa GaÅczyÅskiego â poety, który jak nikt inny potrafiÅ ÅÄ czyÄ humor, lirykÄ i gÅÄbokÄ refleksjÄ nad ludzkim losem. TytuÅowy taniec staje siÄ metaforÄ Å¼ycia â jego rytmu, zmiennoÅci, ulotnoÅci, ale i piÄkna, w którym każdy z nas bierze udziaÅ.
W interpretacji duetu aktorów â Mai BareÅkowskiej i Piotra Cyrwusa â poezja GaÅczyÅskiego ożywa, nabiera gÅosu i emocji. Recytowane teksty wplatajÄ siÄ w tÅo muzyczne, a warstwa dźwiÄkowa â subtelna, a jednoczeÅnie poruszajÄ ca â podkreÅla nastrój i dynamikÄ spektaklu. âDancingâ to nie tylko wieczór z poezjÄ , ale także spotkanie z ponadczasowymi pytaniami o sens, przemijanie, bliskoÅÄ i nadziejÄ.
Czas trwania spektaklu: 60 minut
MIANUJOM MIE HANKA
11 lipca (piÄ
tek), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 80 zÅ
WystÄpuje: Grażyna BuÅka
Reżyseria: MirosÅaw Neinert
Oprawa muzyczna: StanisÅaw SzydÅo
Obrazy: Grzegorz Chudy
Cyfrowe opracowanie i animacja obrazów: RadosÅaw Ragan
Realizacja dźwiÄku i projekcji: Sergiusz Brożek
Realizacja ÅwiatÅa: Izabela Mikrut
Tekst Alojzego Lysko poraża i oczyszcza. Jest prosty, szlachetny i prawdziwy. Mówi o ÅlÄ skich losach, w których odnajdujemy echa rodzinnych opowieÅci.
Znakomita Grażyna BuÅka przekracza granicÄ aktorskiej kreacji. Za sprawÄ
jej talentu i znakomitego tekstu znów siedzimy przy kuchennym stole i sÅuchamy mamy, babci lub ciotki, przeÅykajÄ
c Åzy.
A w tle ÅlÄ
sk. Ziemia przeklÄta i ÅwiÄta.
Czas trwania spektaklu: 75 minut
NAJSZCZÄÅLIWSZY DZIEÅ
12 lipca (sobota), godz. 18:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 60 zÅ
WystÄpuje: Barbara Garstka
Tekst i reżyseria: Magdalena MaÅecka -Wippich
Kompozytorka: Urszula Borkowska
Spektakl inspirowany historiÄ
Elżbiety Czyżewskiej, legendy lat 60. XX wieku.
To nie jest zwykÅy spektakl biograficzny. To raczej teatralna karuzela! Recital, monodram, bajka, one woman show â w jednym! Albo, jeÅli ktoÅÌ woli â literacka fantazja, oparta na kilku przedmiotach i faktach. Uniwersalna opowieÅÄÌ o losie. A może nawet… prezent dla samej Elżbiety Czyżewskiej? DoÅÄÌ, że poznacie tajemnicę walizki, którą pewnego dnia musiaÅa spakowaÄÌ na zawsze. Bo jeÅli chodzi o ElżbietĄ̈ CzyżewskÄ Ì¨, nic nie jest oczywiste i pewne.
Jest 13 maja 1965 roku. NajszczÄÅliwszy dzieÅÌ w życiu mÅodej Elżbiety Czyżewskiej. Aktorka siedzi na masce bÅÄkitnego samochodu i macha do zgromadzonych na stadionie tÅumów, które wiwatujÄ Ì¨ na jej czÄÅÄÌ. Jedzie odebraÄ âZÅotÄ MaskÄâ dla najpopularniejszej aktorki telewizyjnej. Jeszcze nie wie, że wiosną 1968 roku wyjedzie z Polski, a życie, jakie znaÅa – caÅkowicie siĄ̈ zmieni.
Autorka i zarazem reżyserka sztuki, jako pierwsza osoba w Polsce przejrzaÅa blisko 900 osobistych artefaktów naleÅ¼Ä cych do Elżbiety Czyżewskiej, które znajdujÄ siÄ w PaÅstwowym Archiwum Cyfrowym. WÅród zachowanych przedmiotów, odkryÅa m.in unikatowy egzemplarz scenariusza filmu âWszystko na sprzedażâ A. Wajdy, którego fragment wykorzystaÅa później w spektaklu.
Czas trwania spektaklu: 1 h 45 minut
GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTÄ Å»YCIA
16 lipca (Åroda), godz. 19:00
Galeria âOâ, wejÅcie A
Bilety: 80 zÅ
WystÄpuje: Agnieszka Przepiórska
Tekst: Piotr Rowicki
Reżyseria: Anna Gryszkówna
Scenografia, kostium: Anna-Maria Karczmarska
Muzyka: MichaŠLamża
Konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz
Reżyseria ÅwiatÅa: Mateusz Gierc
Zuzia, dziesiÄcioletnia dziewczynka pochodzenia żydowskiego, zaczyna pisaÄ wiersze, by po kilku latach dostÄ piÄ najpierw zaszczytu ich publikacji w szkolnej gazetce âEcha szkolneâ, a nastÄpnie zdobyÄ wyróżnienie w konkursie poetyckim âWiadomoÅci Literackichâ, namówiona do udziaÅu w nim przez samego Juliana Tuwima. Od tego momentu wszystko idzie w jej życiu jak po maÅle: osiemnastoletnia już Zuzanna rozpoczyna wspóÅpracÄ z âWiadomoÅciami Literackimiâ, przenosi siÄ z prowincjonalnego Równego (WoÅyÅ) do wymarzonej Warszawy, podejmuje studia i zaczyna pisaÄ dla âSzpilekâ. PrzystÄ pienie do legendarnych Skamandrytów oraz wydanie pierwszego (i jedynego) tomiku poezji âO centaurachâ, nie tylko umacnia pozycjÄ mÅodej poetki w Warszawie, ale też winduje jÄ na towarzyski i literacki szczyt. Åwiat wydaje siÄ leżeÄ u jej stóp. I wtedy przychodzi wojna.
Autor tekstu, Piotr Rowicki, nie buduje hagiografii Ginczanki. Stara siÄ jÄ odbrÄ zowiÄ, pokazaÄ takÄ , jakÄ mogÅaby byÄ naprawdÄ. Tekst ten i postaÄ nie istniaÅyby jednak na scenie bez czuÅej narratorki, w którÄ z niezwykÅym poÅwiÄceniem i wewnÄtrznÄ prawdÄ wciela siÄ Agnieszka Przepiórska. Nie bez znaczenia jest tu również kobieca reżyserska rÄka Anny Gryszkówny. W sytuacji wojny w Ukrainie postaÄ i historia Ginczanki nabierajÄ nieoczekiwanego charakteru. Jak pisaÅa SwietÅana Aleksjiewicz: âwojna nie ma w sobie nic z kobietyâ. Zuzanna Ginczanka, w przejmujÄ cej kreacji Przepiórskiej, zdaje siÄ tÄ prawdÄ potwierdzaÄ. Zapisana jest ona i w poezji Ginczanki, i w spektaklu Gryszkówny.
Czas trwania spektaklu: 70 minut
Wydarzenie dofinansowano ze Årodków Pomorza Zachodniego oraz ZarzÄ du Morskich Portów Szczecin i ÅwinoujÅcie SA.
Miejsce
Zamek KsiÄ
żÄ
t Pomorskich w Szczecinie