Dziś:
Kiedy:Czerwiec 2025
Gdzie:
Tylko online:
 
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
      
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16171819202122
23242526272829
30      
Dziś

Contra Plures II. Przegląd współczesnego monodramu w Szczecinie

kultura, teatry

Wtorek, 17 czerwca 2025, g.(poniżej, w opisie wydarzenia)
Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie - , Szczecin, zachodniopomorskie, Polska
Cena biletu: ---
Opublikuj:





Kliknij, aby kupić bilet


CONTRA PLURES II

Przegląd współczesnego monodramu w Szczecinie



 


GOŁA BABA

6 czerwca (piątek), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 70 zł

Występuje: Joanna Szczepkowska

Autorka: Joanna Szczepkowska

Reżyseria: Agnieszka Glińska


Monodram, a raczej „monokomedia” napisana przez Joannę Szczepkowską, grana jest od 1997 roku na scenach całej Polski i w wielu innych krajach.


Aktorka gra dwie zupełnie różne kobiety rywalizujące ze sobą jako artystki. Każda z nich rozumie swój zawód inaczej – jedna, idealistka, uprawia sztukę „nieskażoną”, czyli koncert gry na ciszy, wymagający specjalnego stanu ducha publiczności, druga to uosobienie szmiry i bezczelności, a jej „sztuka” to prymitywne dowcipy i beznadziejny, pośpieszny streaptease. Obie nawiązują kontakt z publicznością, która nie może pozostać bierna. Spektakl dzieje się tu i teraz, publiczność jest istotnym bohaterem, przez co każde przedstawienie nabiera innego wymiaru. Niespodziewana pointa sztuki stawia widza przed pytaniem czy to, z czego się zaśmiewał, nie jest też ludzkim dramatem.


Czas trwania spektaklu: 80 minut



 


SPRZEDAWCA ŻYCZEŃ

9 czerwca (poniedziałek), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 100 zł

Występuje: Adam Ferency

Tekst: Jacek Cygan

Reżyseria: Adam Ferency

Asystentka reżysera: Joanna Kosierkiewicz

Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska

Muzyka: Barbara Derlak


Każdy z nas stanął nie raz przed zadaniem złożenia osobie bliższej lub dalszej życzeń z okazji urodzin, ślubu czy powiedzenia paru słów z powodu dużo mniej radosnego, na przykład pogrzebu.

Pamiętamy tę karuzelę myśli, ambicję, wysiłek, by życzenia były piękne i oryginalne. Zazwyczaj jednak kończy się na powieleniu schematu. Tymczasem bohaterem monodramu Jacka Cygana jest człowiek, który z układania życzeń uczynił sens swego życia, a przy tym zawód.


Czy to poeta czy już szarlatan, osobnik twardo stąpający po ziemi czy jakiś kosmita, który żyje na granicy realności? Adam Ferency w sposób mistrzowski potrafi oddać wszystkie odcienie osobowości naszego bohatera, który w jego kreacji bywa śmieszny i tragiczny, mocny i bezbronny, zawsze jednak uczciwy i wierny swojej pasji, zawsze trzymający wysoko rangę człowieka.


Czas trwania spektaklu: 90 minut




NIEDŹWIEDŹ WOJTEK

15 czerwca (niedziela), 18:00

Stargard

Bilety: 60 zł

Występuje: Michał Piela

Autor: Tadeusz Słobodzianek

Reżyseria: Aldona Figura

Muzyka: Mateusz Wachowiak


„Niedźwiedź Wojtek” Tadeusza Słobodzianka opowiada autentyczną historię o słynnym, perskim niedźwiedziu, który został przygarnięty przez polskich żołnierzy w tworzącej się armii Andersa podczas II wojny światowej i który „wziął udział” w bitwie pod Monte Cassino. Narratorem opowieści jest sam niedźwiedź Wojtek i z jego perspektywy poznajemy dzieje Drugiego Polskiego Korpusu, od powstania w Iraku, przez realia bitwy pod Monte Cassino, po rozwiązanie w Szkocji po wojnie, a także wojskową codzienność oraz poszczególnych żołnierzy o przeróżnych korzeniach, osobowościach i życiorysach, do których niedźwiedź się przywiązał.


Niedźwiedź jest dla nich maskotką, z którą się bawią i o którą się troszczą, ale też kimś, komu mogą się zwierzyć ze swoich rozterek, marzeń i traum. Wydaje się, jakby niedźwiedź Wojtek stał się nośnikiem zapisu ludzkich i historycznych dziejów, które nam, ludziom współczesnym, odsiania. Jest jakby weteranem wojennym, który wspomina czasy swojej służby i trudno mu odnaleźć się w pozawojskowej rzeczywistości. Jest to opowieść pełna humoru i wzruszenia, o braterstwie i odwadze, ale też ironii i tragizmie ludzkiego (i zwierzęcego) losu.


Czas trwania spektaklu: 60 minut



 


 


GDZIE JEST MÓJ HOMEL?

Przypowieści i songi Lejzorka Rojtszwańca według Ilii Erenburga

17 czerwca (wtorek), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 80 zł

Występuje: Tadeusz Kwinta

Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Kwinta

Teksty: Elżbieta Kuryło

Muzyka: Andrzej Zarycki


Monodram aktorsko-wokalny, stworzony w oparciu o książkę Erenburga pt. „Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca”. Jest to opowieść „krawca mężczyźnianego” z Homla, który porwał w szeroki świat wiatr historii, a zarazem opowieść o człowieku broniącym swej godności z humorem, filozoficznym stosunkiem do życia i pamięcią o tradycji i kulturze swojego narodu. Może też być odczytywany jako metafora Żyda Wiecznego Tułacza. Spektakl pełen jest muzyki i żydowskiego humoru, poezji i mądrości, sowizdrzalskiej przekory i szczypty zadumy.


Siła dramatyczna tych wypisów z życia „krawca mężczyźnianego” osadzała się na znakomicie przełożonych na teatr przypowieściach i songach (autorstwa Elżbiety Kuryło). Kwinta potrafił stworzyć bohatera z krwi i kości, wyraźnego i wiarygodnego. Trochę – na podobieństwo bohaterów Chaplina – upartego w swym pytaniu o istotę świata. Równocześnie: niepokojąco współczesnego, wrzuconego w życie i przymuszonego do podróży.


 


 


BYĆ JAK CHARLIE CHAPLIN

18 czerwca (środa), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 60 zł

Występuje: Mateusz Deskiewicz

Scenariusz: Piotr Wyszomirski

Reżyseria: Mateusz Deskiewicz, Piotr Wyszomirski

Opracowanie muzyczne: Artur Guza

Wideo: Łukasz Czerwiński


„Być jak Charlie Chaplin” to brawurowa próba zmierzenia się z legendą. Najsłynniejszy komik kina niemego stał się ikoną popkultury już bardzo dawno temu. Jego znakiem rozpoznawczym były melonik, laseczka oraz charakterystyczny wąsik i to jest pewne. Potem pojawiają się już tylko pytania i wątpliwości. Nieprzypadkowo w konkursie na sobowtórów Charlie Chaplina sam Charlie Chaplin zajął… 3 miejsce, jak mówi jedna z najsłynniejszych anegdot związanych z reżyserem filmu „Dyktator”. Do dziś nie wiemy, kim był z pochodzenia i gdzie się urodził ten genialny aktor, scenarzysta i reżyser.


Oryginalny scenariusz Piotra Wyszomirskiego, napisany współczesnym językiem, konfrontuje osobę i twórczość Chaplina z kondycją dzisiejszego aktora. Porusza nieoczywiste tematy, nie stroniąc od krytycznego spojrzenia na rzeczywistość. Tekst w formie monodramu przygotowany został pod konkretnego aktora i daje szerokie pole do ukazania jego scenicznych możliwości. Autor za medium i partnera nieprzypadkowo wybrał aktora teatru muzycznego.


„Być jak Charlie Chaplin” to wulkan energii, w którym Mateusz Deskiewicz z Teatru Muzycznego w Gdyni pokazuje pełen wachlarz swych umiejętności: tańczy, śpiewa, wzrusza, rozśmiesza i prowokuje do refleksji.


Czas trwania spektaklu: 60 minut



 


JA, CÓRKA RASPUTINA

21 czerwca (sobota), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 60 zł

Występuje: Marzena Trybała

Autor: Rafael Akobdżanian

Tłumaczenie: Walentyna Mikołajczyk-Trzcińska

Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga


Akcja spektaklu rozgrywa się w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicę śmierci Feliksa Jusupowa, który zabił jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin był prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczą, mroczną i złowrogą postacią. Maria wspomina swoje życie, które nierozłącznie niesie ze sobą wspomnienia o historii świata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji człowieka z tragicznym losem. Spektakl daje możliwość spojrzenia na historię Rosji i świata przez pryzmat życia nieszczęśliwej kobiety.


Czas trwania spektaklu: 70 minut



 


 


DANCING

29 czerwca (niedziela), godz. 18:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 70 zł

Występują: Maja Barełkowska i Piotr Cyrwus


„Dancing” to poetycki spektakl oparty na twórczości Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – poety, który jak nikt inny potrafił łączyć humor, lirykę i głęboką refleksję nad ludzkim losem. Tytułowy taniec staje się metaforą życia – jego rytmu, zmienności, ulotności, ale i piękna, w którym każdy z nas bierze udział.


W interpretacji duetu aktorów – Mai Barełkowskiej i Piotra Cyrwusa – poezja Gałczyńskiego ożywa, nabiera głosu i emocji. Recytowane teksty wplatają się w tło muzyczne, a warstwa dźwiękowa – subtelna, a jednocześnie poruszająca – podkreśla nastrój i dynamikę spektaklu. „Dancing” to nie tylko wieczór z poezją, ale także spotkanie z ponadczasowymi pytaniami o sens, przemijanie, bliskość i nadzieję.


Czas trwania spektaklu: 60 minut



 


MIANUJOM MIE HANKA

11 lipca (piątek), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 80 zł

Występuje: Grażyna Bułka

Reżyseria: Mirosław Neinert

Oprawa muzyczna: Stanisław Szydło

Obrazy: Grzegorz Chudy

Cyfrowe opracowanie i animacja obrazów: Radosław Ragan

Realizacja dźwięku i projekcji: Sergiusz Brożek

Realizacja światła: Izabela Mikrut


Tekst Alojzego Lysko poraża i oczyszcza. Jest prosty, szlachetny i prawdziwy. Mówi o śląskich losach, w których odnajdujemy echa rodzinnych opowieści.


Znakomita Grażyna Bułka przekracza granicę aktorskiej kreacji. Za sprawą jej talentu i znakomitego tekstu znów siedzimy przy kuchennym stole i słuchamy mamy, babci lub ciotki, przełykając łzy.

A w tle Śląsk. Ziemia przeklęta i święta.


Czas trwania spektaklu: 75 minut



 


 


NAJSZCZĘŚLIWSZY DZIEŃ

12 lipca (sobota), godz. 18:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 60 zł

Występuje: Barbara Garstka

Tekst i reżyseria: Magdalena Małecka -Wippich

Kompozytorka: Urszula Borkowska

Spektakl inspirowany historią Elżbiety Czyżewskiej, legendy lat 60. XX wieku.


To nie jest zwykły spektakl biograficzny. To raczej teatralna karuzela! Recital, monodram, bajka, one woman show – w jednym! Albo, jeśli ktoś́ woli – literacka fantazja, oparta na kilku przedmiotach i faktach. Uniwersalna opowieść́ o losie. A może nawet… prezent dla samej Elżbiety Czyżewskiej? Dość́, że poznacie tajemnicę walizki, którą pewnego dnia musiała spakować́ na zawsze. Bo jeśli chodzi o Elżbietę̨ Czyżewską̨, nic nie jest oczywiste i pewne.


Jest 13 maja 1965 roku. Najszczęśliwszy dzień́ w życiu młodej Elżbiety Czyżewskiej. Aktorka siedzi na masce błękitnego samochodu i macha do zgromadzonych na stadionie tłumów, które wiwatują̨ na jej część́. Jedzie odebrać “Złotą Maskę” dla najpopularniejszej aktorki telewizyjnej. Jeszcze nie wie, że wiosną 1968 roku wyjedzie z Polski, a życie, jakie znała – całkowicie się̨ zmieni.


Autorka i zarazem reżyserka sztuki, jako pierwsza osoba w Polsce przejrzała blisko 900 osobistych artefaktów należących do Elżbiety Czyżewskiej, które znajdują się w Państwowym Archiwum Cyfrowym. Wśród zachowanych przedmiotów, odkryła m.in unikatowy egzemplarz scenariusza filmu “Wszystko na sprzedaż” A. Wajdy, którego fragment wykorzystała później w spektaklu.


Czas trwania spektaklu: 1 h 45 minut



 


GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTĘ ŻYCIA

16 lipca (środa), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 80 zł

Występuje: Agnieszka Przepiórska

Tekst: Piotr Rowicki

Reżyseria: Anna Gryszkówna

Scenografia, kostium: Anna-Maria Karczmarska

Muzyka: Michał Lamża

Konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz

Reżyseria światła: Mateusz Gierc


Zuzia, dziesięcioletnia dziewczynka pochodzenia żydowskiego, zaczyna pisać wiersze, by po kilku latach dostąpić najpierw zaszczytu ich publikacji w szkolnej gazetce „Echa szkolne”, a następnie zdobyć wyróżnienie w konkursie poetyckim „Wiadomości Literackich”, namówiona do udziału w nim przez samego Juliana Tuwima. Od tego momentu wszystko idzie w jej życiu jak po maśle: osiemnastoletnia już Zuzanna rozpoczyna współpracę z „Wiadomościami Literackimi”, przenosi się z prowincjonalnego Równego (Wołyń) do wymarzonej Warszawy, podejmuje studia i zaczyna pisać dla „Szpilek”. Przystąpienie do legendarnych Skamandrytów oraz wydanie pierwszego (i jedynego) tomiku poezji „O centaurach”, nie tylko umacnia pozycję młodej poetki w Warszawie, ale też winduje ją na towarzyski i literacki szczyt. Świat wydaje się leżeć u jej stóp. I wtedy przychodzi wojna.


Autor tekstu, Piotr Rowicki, nie buduje hagiografii Ginczanki. Stara się ją odbrązowić, pokazać taką, jaką mogłaby być naprawdę. Tekst ten i postać nie istniałyby jednak na scenie bez czułej narratorki, w którą z niezwykłym poświęceniem i wewnętrzną prawdą wciela się Agnieszka Przepiórska. Nie bez znaczenia jest tu również kobieca reżyserska ręka Anny Gryszkówny. W sytuacji wojny w Ukrainie postać i historia Ginczanki nabierają nieoczekiwanego charakteru. Jak pisała Swietłana Aleksjiewicz: „wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Zuzanna Ginczanka, w przejmującej kreacji Przepiórskiej, zdaje się tę prawdę potwierdzać. Zapisana jest ona i w poezji Ginczanki, i w spektaklu Gryszkówny.


Czas trwania spektaklu: 70 minut



 


 


Wydarzenie dofinansowano ze środków Pomorza Zachodniego oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.





Miejsce



Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
















Bilety













Contra Plures II. Przegląd współczesnego monodramu w Szczecinie

kultura, teatry

Wtorek, 17 czerwca 2025, g.(poniżej, w opisie wydarzenia)
Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie - , Szczecin, zachodniopomorskie, Polska
Cena biletu: ---
Opublikuj:





Kliknij, aby kupić bilet


CONTRA PLURES II

Przegląd współczesnego monodramu w Szczecinie



 


GOŁA BABA

6 czerwca (piątek), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 70 zł

Występuje: Joanna Szczepkowska

Autorka: Joanna Szczepkowska

Reżyseria: Agnieszka Glińska


Monodram, a raczej „monokomedia” napisana przez Joannę Szczepkowską, grana jest od 1997 roku na scenach całej Polski i w wielu innych krajach.


Aktorka gra dwie zupełnie różne kobiety rywalizujące ze sobą jako artystki. Każda z nich rozumie swój zawód inaczej – jedna, idealistka, uprawia sztukę „nieskażoną”, czyli koncert gry na ciszy, wymagający specjalnego stanu ducha publiczności, druga to uosobienie szmiry i bezczelności, a jej „sztuka” to prymitywne dowcipy i beznadziejny, pośpieszny streaptease. Obie nawiązują kontakt z publicznością, która nie może pozostać bierna. Spektakl dzieje się tu i teraz, publiczność jest istotnym bohaterem, przez co każde przedstawienie nabiera innego wymiaru. Niespodziewana pointa sztuki stawia widza przed pytaniem czy to, z czego się zaśmiewał, nie jest też ludzkim dramatem.


Czas trwania spektaklu: 80 minut



 


SPRZEDAWCA ŻYCZEŃ

9 czerwca (poniedziałek), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 100 zł

Występuje: Adam Ferency

Tekst: Jacek Cygan

Reżyseria: Adam Ferency

Asystentka reżysera: Joanna Kosierkiewicz

Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska

Muzyka: Barbara Derlak


Każdy z nas stanął nie raz przed zadaniem złożenia osobie bliższej lub dalszej życzeń z okazji urodzin, ślubu czy powiedzenia paru słów z powodu dużo mniej radosnego, na przykład pogrzebu.

Pamiętamy tę karuzelę myśli, ambicję, wysiłek, by życzenia były piękne i oryginalne. Zazwyczaj jednak kończy się na powieleniu schematu. Tymczasem bohaterem monodramu Jacka Cygana jest człowiek, który z układania życzeń uczynił sens swego życia, a przy tym zawód.


Czy to poeta czy już szarlatan, osobnik twardo stąpający po ziemi czy jakiś kosmita, który żyje na granicy realności? Adam Ferency w sposób mistrzowski potrafi oddać wszystkie odcienie osobowości naszego bohatera, który w jego kreacji bywa śmieszny i tragiczny, mocny i bezbronny, zawsze jednak uczciwy i wierny swojej pasji, zawsze trzymający wysoko rangę człowieka.


Czas trwania spektaklu: 90 minut




NIEDŹWIEDŹ WOJTEK

15 czerwca (niedziela), 18:00

Stargard

Bilety: 60 zł

Występuje: Michał Piela

Autor: Tadeusz Słobodzianek

Reżyseria: Aldona Figura

Muzyka: Mateusz Wachowiak


„Niedźwiedź Wojtek” Tadeusza Słobodzianka opowiada autentyczną historię o słynnym, perskim niedźwiedziu, który został przygarnięty przez polskich żołnierzy w tworzącej się armii Andersa podczas II wojny światowej i który „wziął udział” w bitwie pod Monte Cassino. Narratorem opowieści jest sam niedźwiedź Wojtek i z jego perspektywy poznajemy dzieje Drugiego Polskiego Korpusu, od powstania w Iraku, przez realia bitwy pod Monte Cassino, po rozwiązanie w Szkocji po wojnie, a także wojskową codzienność oraz poszczególnych żołnierzy o przeróżnych korzeniach, osobowościach i życiorysach, do których niedźwiedź się przywiązał.


Niedźwiedź jest dla nich maskotką, z którą się bawią i o którą się troszczą, ale też kimś, komu mogą się zwierzyć ze swoich rozterek, marzeń i traum. Wydaje się, jakby niedźwiedź Wojtek stał się nośnikiem zapisu ludzkich i historycznych dziejów, które nam, ludziom współczesnym, odsiania. Jest jakby weteranem wojennym, który wspomina czasy swojej służby i trudno mu odnaleźć się w pozawojskowej rzeczywistości. Jest to opowieść pełna humoru i wzruszenia, o braterstwie i odwadze, ale też ironii i tragizmie ludzkiego (i zwierzęcego) losu.


Czas trwania spektaklu: 60 minut



 


 


GDZIE JEST MÓJ HOMEL?

Przypowieści i songi Lejzorka Rojtszwańca według Ilii Erenburga

17 czerwca (wtorek), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 80 zł

Występuje: Tadeusz Kwinta

Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Kwinta

Teksty: Elżbieta Kuryło

Muzyka: Andrzej Zarycki


Monodram aktorsko-wokalny, stworzony w oparciu o książkę Erenburga pt. „Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca”. Jest to opowieść „krawca mężczyźnianego” z Homla, który porwał w szeroki świat wiatr historii, a zarazem opowieść o człowieku broniącym swej godności z humorem, filozoficznym stosunkiem do życia i pamięcią o tradycji i kulturze swojego narodu. Może też być odczytywany jako metafora Żyda Wiecznego Tułacza. Spektakl pełen jest muzyki i żydowskiego humoru, poezji i mądrości, sowizdrzalskiej przekory i szczypty zadumy.


Siła dramatyczna tych wypisów z życia „krawca mężczyźnianego” osadzała się na znakomicie przełożonych na teatr przypowieściach i songach (autorstwa Elżbiety Kuryło). Kwinta potrafił stworzyć bohatera z krwi i kości, wyraźnego i wiarygodnego. Trochę – na podobieństwo bohaterów Chaplina – upartego w swym pytaniu o istotę świata. Równocześnie: niepokojąco współczesnego, wrzuconego w życie i przymuszonego do podróży.


 


 


BYĆ JAK CHARLIE CHAPLIN

18 czerwca (środa), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 60 zł

Występuje: Mateusz Deskiewicz

Scenariusz: Piotr Wyszomirski

Reżyseria: Mateusz Deskiewicz, Piotr Wyszomirski

Opracowanie muzyczne: Artur Guza

Wideo: Łukasz Czerwiński


„Być jak Charlie Chaplin” to brawurowa próba zmierzenia się z legendą. Najsłynniejszy komik kina niemego stał się ikoną popkultury już bardzo dawno temu. Jego znakiem rozpoznawczym były melonik, laseczka oraz charakterystyczny wąsik i to jest pewne. Potem pojawiają się już tylko pytania i wątpliwości. Nieprzypadkowo w konkursie na sobowtórów Charlie Chaplina sam Charlie Chaplin zajął… 3 miejsce, jak mówi jedna z najsłynniejszych anegdot związanych z reżyserem filmu „Dyktator”. Do dziś nie wiemy, kim był z pochodzenia i gdzie się urodził ten genialny aktor, scenarzysta i reżyser.


Oryginalny scenariusz Piotra Wyszomirskiego, napisany współczesnym językiem, konfrontuje osobę i twórczość Chaplina z kondycją dzisiejszego aktora. Porusza nieoczywiste tematy, nie stroniąc od krytycznego spojrzenia na rzeczywistość. Tekst w formie monodramu przygotowany został pod konkretnego aktora i daje szerokie pole do ukazania jego scenicznych możliwości. Autor za medium i partnera nieprzypadkowo wybrał aktora teatru muzycznego.


„Być jak Charlie Chaplin” to wulkan energii, w którym Mateusz Deskiewicz z Teatru Muzycznego w Gdyni pokazuje pełen wachlarz swych umiejętności: tańczy, śpiewa, wzrusza, rozśmiesza i prowokuje do refleksji.


Czas trwania spektaklu: 60 minut



 


JA, CÓRKA RASPUTINA

21 czerwca (sobota), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 60 zł

Występuje: Marzena Trybała

Autor: Rafael Akobdżanian

Tłumaczenie: Walentyna Mikołajczyk-Trzcińska

Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga


Akcja spektaklu rozgrywa się w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicę śmierci Feliksa Jusupowa, który zabił jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin był prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczą, mroczną i złowrogą postacią. Maria wspomina swoje życie, które nierozłącznie niesie ze sobą wspomnienia o historii świata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji człowieka z tragicznym losem. Spektakl daje możliwość spojrzenia na historię Rosji i świata przez pryzmat życia nieszczęśliwej kobiety.


Czas trwania spektaklu: 70 minut



 


 


DANCING

29 czerwca (niedziela), godz. 18:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 70 zł

Występują: Maja Barełkowska i Piotr Cyrwus


„Dancing” to poetycki spektakl oparty na twórczości Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – poety, który jak nikt inny potrafił łączyć humor, lirykę i głęboką refleksję nad ludzkim losem. Tytułowy taniec staje się metaforą życia – jego rytmu, zmienności, ulotności, ale i piękna, w którym każdy z nas bierze udział.


W interpretacji duetu aktorów – Mai Barełkowskiej i Piotra Cyrwusa – poezja Gałczyńskiego ożywa, nabiera głosu i emocji. Recytowane teksty wplatają się w tło muzyczne, a warstwa dźwiękowa – subtelna, a jednocześnie poruszająca – podkreśla nastrój i dynamikę spektaklu. „Dancing” to nie tylko wieczór z poezją, ale także spotkanie z ponadczasowymi pytaniami o sens, przemijanie, bliskość i nadzieję.


Czas trwania spektaklu: 60 minut



 


MIANUJOM MIE HANKA

11 lipca (piątek), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 80 zł

Występuje: Grażyna Bułka

Reżyseria: Mirosław Neinert

Oprawa muzyczna: Stanisław Szydło

Obrazy: Grzegorz Chudy

Cyfrowe opracowanie i animacja obrazów: Radosław Ragan

Realizacja dźwięku i projekcji: Sergiusz Brożek

Realizacja światła: Izabela Mikrut


Tekst Alojzego Lysko poraża i oczyszcza. Jest prosty, szlachetny i prawdziwy. Mówi o śląskich losach, w których odnajdujemy echa rodzinnych opowieści.


Znakomita Grażyna Bułka przekracza granicę aktorskiej kreacji. Za sprawą jej talentu i znakomitego tekstu znów siedzimy przy kuchennym stole i słuchamy mamy, babci lub ciotki, przełykając łzy.

A w tle Śląsk. Ziemia przeklęta i święta.


Czas trwania spektaklu: 75 minut



 


 


NAJSZCZĘŚLIWSZY DZIEŃ

12 lipca (sobota), godz. 18:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 60 zł

Występuje: Barbara Garstka

Tekst i reżyseria: Magdalena Małecka -Wippich

Kompozytorka: Urszula Borkowska

Spektakl inspirowany historią Elżbiety Czyżewskiej, legendy lat 60. XX wieku.


To nie jest zwykły spektakl biograficzny. To raczej teatralna karuzela! Recital, monodram, bajka, one woman show – w jednym! Albo, jeśli ktoś́ woli – literacka fantazja, oparta na kilku przedmiotach i faktach. Uniwersalna opowieść́ o losie. A może nawet… prezent dla samej Elżbiety Czyżewskiej? Dość́, że poznacie tajemnicę walizki, którą pewnego dnia musiała spakować́ na zawsze. Bo jeśli chodzi o Elżbietę̨ Czyżewską̨, nic nie jest oczywiste i pewne.


Jest 13 maja 1965 roku. Najszczęśliwszy dzień́ w życiu młodej Elżbiety Czyżewskiej. Aktorka siedzi na masce błękitnego samochodu i macha do zgromadzonych na stadionie tłumów, które wiwatują̨ na jej część́. Jedzie odebrać “Złotą Maskę” dla najpopularniejszej aktorki telewizyjnej. Jeszcze nie wie, że wiosną 1968 roku wyjedzie z Polski, a życie, jakie znała – całkowicie się̨ zmieni.


Autorka i zarazem reżyserka sztuki, jako pierwsza osoba w Polsce przejrzała blisko 900 osobistych artefaktów należących do Elżbiety Czyżewskiej, które znajdują się w Państwowym Archiwum Cyfrowym. Wśród zachowanych przedmiotów, odkryła m.in unikatowy egzemplarz scenariusza filmu “Wszystko na sprzedaż” A. Wajdy, którego fragment wykorzystała później w spektaklu.


Czas trwania spektaklu: 1 h 45 minut



 


GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTĘ ŻYCIA

16 lipca (środa), godz. 19:00

Galeria „O”, wejście A

Bilety: 80 zł

Występuje: Agnieszka Przepiórska

Tekst: Piotr Rowicki

Reżyseria: Anna Gryszkówna

Scenografia, kostium: Anna-Maria Karczmarska

Muzyka: Michał Lamża

Konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz

Reżyseria światła: Mateusz Gierc


Zuzia, dziesięcioletnia dziewczynka pochodzenia żydowskiego, zaczyna pisać wiersze, by po kilku latach dostąpić najpierw zaszczytu ich publikacji w szkolnej gazetce „Echa szkolne”, a następnie zdobyć wyróżnienie w konkursie poetyckim „Wiadomości Literackich”, namówiona do udziału w nim przez samego Juliana Tuwima. Od tego momentu wszystko idzie w jej życiu jak po maśle: osiemnastoletnia już Zuzanna rozpoczyna współpracę z „Wiadomościami Literackimi”, przenosi się z prowincjonalnego Równego (Wołyń) do wymarzonej Warszawy, podejmuje studia i zaczyna pisać dla „Szpilek”. Przystąpienie do legendarnych Skamandrytów oraz wydanie pierwszego (i jedynego) tomiku poezji „O centaurach”, nie tylko umacnia pozycję młodej poetki w Warszawie, ale też winduje ją na towarzyski i literacki szczyt. Świat wydaje się leżeć u jej stóp. I wtedy przychodzi wojna.


Autor tekstu, Piotr Rowicki, nie buduje hagiografii Ginczanki. Stara się ją odbrązowić, pokazać taką, jaką mogłaby być naprawdę. Tekst ten i postać nie istniałyby jednak na scenie bez czułej narratorki, w którą z niezwykłym poświęceniem i wewnętrzną prawdą wciela się Agnieszka Przepiórska. Nie bez znaczenia jest tu również kobieca reżyserska ręka Anny Gryszkówny. W sytuacji wojny w Ukrainie postać i historia Ginczanki nabierają nieoczekiwanego charakteru. Jak pisała Swietłana Aleksjiewicz: „wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Zuzanna Ginczanka, w przejmującej kreacji Przepiórskiej, zdaje się tę prawdę potwierdzać. Zapisana jest ona i w poezji Ginczanki, i w spektaklu Gryszkówny.


Czas trwania spektaklu: 70 minut



 


 


Wydarzenie dofinansowano ze środków Pomorza Zachodniego oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.





Miejsce



Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
















Bilety













Na stronie: 122