Dziś:
Kiedy:Maj 2024
Gdzie:
Tylko online:
 
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2223242526
2728293031  
Dziś

Rośliny mocy w Ogrodzie Zimowym

spotkania i wykłady

Od: Poniedziałek, 27 maja 2024, g.18:00 do: Wtorek, 28 maja 2024, g.21:00
Mediateka – Ogród Zimowy - pl. Orła Białego 2, Szczecin, zachodniopomorskie, Polska
Cena biletu: wstęp wolny
Opublikuj:
27.05.2024 (poniedziałek), g.18.00
„Rozmowy ze Słońcem – roślinne printy. Od XIX-wiecznych eksperymentów Mary Somerville po poszukiwania ekologicznej alternatywy we współczesnej fotografii” (prelekcja z elementami warsztatu) >>> Paweł Kula

28.05.2024 (wtorek), g.18.00
„Drzewo – bohater wielu historii. Mity i obrazy różnych kultur (do słuchania i rozmowy)”/
Moje drzewo mocy (wizualizacje i doświadczenia manualne) >>> Maria Kula

„Rozmowy ze Słońcem – roślinne printy. Od XIX-wiecznych eksperymentów Mary Somerville po poszukiwania ekologicznej alternatywy we współczesnej fotografii” (prelekcja z elementami warsztatu) >>> Paweł Kula

Zapraszamy na spotkanie o wywodzących się z początków historii fotografii metodach antotypii i chlorofil printu. Choć nie weszły one do głównego nurtu z uwagi na naturalną nietrwałość, to są to nie tylko jedne z najstarszych technik, ale także ekologiczna alternatywa dla toksycznej fotografii analogowej. Roślinny pigment blaknie pod wpływem światła słonecznego i pozwala uzyskać pozytywowe obrazy już po kilku dniach naświetlania. Tam gdzie nie dotarło światło pigment manifestuje się pełnią nasyconego koloru. Purpurowy burak, fioletowe liście kapusty, kurkuma czy zwykła trawa tworzą zaskakująco szeroką paletę. Można użyć tej techniki do obrazów bezkamerowych, można również uzyskać efektowne printy z wcześniej wydrukowanych matryc.
Praca z naturalnymi światłoczułymi barwnikami to nie tylko sprytny trik ale także możliwość przekierowania uwagi na kwestie nadmiaru i braku równowagi, które manifestują się w historii fotografii i jej współczesnych strategiach. To, co dwieście lat temu było wadą współcześnie jest akceptowalną opcją, szczególnie wśród osób popularyzujących ideę tworzenia fotografii w duchu ekologii i zrównoważonego rozwoju. Wszystko jest połączone – Słońce, dzięki któremu pojawia się wielobarwny świat roślin –ostatecznie doprowadza do zaniku każdego koloru.

Paweł Kula
Konstruuje aparaty i zabawki optyczne oraz pracuje ze światłoczułymi pigmentami roślinnymi. Interesują go błędy procesów fotograficznych, obrazy znalezione, konwencje przedstawiania, praktyki wobec aparatu oraz techniki non-kamerowe. Jest współtwórcą solarigrafii - alternatywnej metody fotograficznej pozwalającej na ekstremalnie długie czasy naświetlania. Projektuje działania warsztatowe dla instytucji kultury i placówek edukacyjnych wykorzystujące język sztuk wizualnych oraz praktyki DIY. Absolwent fotografii na UAP (2004)
Amator roślin domowych, pracy na działce i życia rodzinnego.

„Drzewo – bohater wielu historii. Mity i obrazy różnych kultur (do słuchania i rozmowy)”
Moje drzewo mocy (wizualizacje i doświadczenia manualne)

Zapraszamy na spotkanie wokół symboliki i znaczenia roślin w różnych kulturach, sztuce, opowieściach i codzienności. Będzie można też wziąć udział w przygotowanym przez Marię Kulę warsztacie i poprowadzonej przez artystkę relaksacji z grającymi misami*.
„Szczególną uwagę w swojej praktyce artystycznej poświęcam drzewom, jako jednym z największych i najdłużej żyjących organizmów. W wielu historiach uosabiają one mądrość, siłę, stabilność, spokój, długowieczność i nieśmiertelność, a także samego człowieka, jako integralną całość. W mitologiach pojawiają się pojęcia Drzewa Życia lub Drzewa Świata, w języku używamy określenia „drzewo genealogiczne”.
Holistyczne podejście do ekologii, filozofii i kultury pozwala nam w nowy sposób spojrzeć na archetypiczne symbole, a zarazem powrócić do pierwotnego ich doświadczania. W praktyce artystycznej może owocować nie tylko ciekawymi efektami formalnymi, ale też pogłębioną troską wobec natury i nas samych.
W tym kontekście figura „drzewa mocy” staje się punktem wyjścia dla rozważań o sztuce i projektowaniu, jak i codziennych praktykach społecznej kreatywności..

*Można zabrać ze sobą koc, śpiwór, matę

Maria Kula
Maluje i tworzy obrazy z ręcznie ciętego papieru, używa go też do swoich graficznych projektów (okładki płyt, wzory tapet). Inspirują ją stare i współczesne mity, symbole, wspólne narracje i obszary odległych od siebie kultur. Autorka mandal, wycinanek, plakatów. Tworzy obrazy jako materialne i magiczne obiekty. Od 2007 roku prowadzi warsztaty dotyczące języka sztuki, kreatywności, zrozumienia specyfiki współczesnych mediów wizualnych i estetyki. Jest autorką publikacji na temat kreatywności i języka wizualnego oraz warsztatów dla kilkudziesięciu galerii i instytucji sztuki w Polsce, Anglii i Norwegii. Założycielka Primitive Dreamer - marki, która projektuje dla ludzi i ich przestrzeni obrazy z witalnym ładunkiem, uzdrawiającą mocą i łączące z tym, co trudno zobaczyć.
Absolwentka malarstwa na UAP (2008). Mieszka w Szczecinie.

Rośliny mocy w Ogrodzie Zimowym

spotkania i wykłady

Od: Poniedziałek, 27 maja 2024, g.18:00 do: Wtorek, 28 maja 2024, g.21:00
Mediateka – Ogród Zimowy - pl. Orła Białego 2, Szczecin, zachodniopomorskie, Polska
Cena biletu: wstęp wolny
Opublikuj:
27.05.2024 (poniedziałek), g.18.00
„Rozmowy ze Słońcem – roślinne printy. Od XIX-wiecznych eksperymentów Mary Somerville po poszukiwania ekologicznej alternatywy we współczesnej fotografii” (prelekcja z elementami warsztatu) >>> Paweł Kula

28.05.2024 (wtorek), g.18.00
„Drzewo – bohater wielu historii. Mity i obrazy różnych kultur (do słuchania i rozmowy)”/
Moje drzewo mocy (wizualizacje i doświadczenia manualne) >>> Maria Kula

„Rozmowy ze Słońcem – roślinne printy. Od XIX-wiecznych eksperymentów Mary Somerville po poszukiwania ekologicznej alternatywy we współczesnej fotografii” (prelekcja z elementami warsztatu) >>> Paweł Kula

Zapraszamy na spotkanie o wywodzących się z początków historii fotografii metodach antotypii i chlorofil printu. Choć nie weszły one do głównego nurtu z uwagi na naturalną nietrwałość, to są to nie tylko jedne z najstarszych technik, ale także ekologiczna alternatywa dla toksycznej fotografii analogowej. Roślinny pigment blaknie pod wpływem światła słonecznego i pozwala uzyskać pozytywowe obrazy już po kilku dniach naświetlania. Tam gdzie nie dotarło światło pigment manifestuje się pełnią nasyconego koloru. Purpurowy burak, fioletowe liście kapusty, kurkuma czy zwykła trawa tworzą zaskakująco szeroką paletę. Można użyć tej techniki do obrazów bezkamerowych, można również uzyskać efektowne printy z wcześniej wydrukowanych matryc.
Praca z naturalnymi światłoczułymi barwnikami to nie tylko sprytny trik ale także możliwość przekierowania uwagi na kwestie nadmiaru i braku równowagi, które manifestują się w historii fotografii i jej współczesnych strategiach. To, co dwieście lat temu było wadą współcześnie jest akceptowalną opcją, szczególnie wśród osób popularyzujących ideę tworzenia fotografii w duchu ekologii i zrównoważonego rozwoju. Wszystko jest połączone – Słońce, dzięki któremu pojawia się wielobarwny świat roślin –ostatecznie doprowadza do zaniku każdego koloru.

Paweł Kula
Konstruuje aparaty i zabawki optyczne oraz pracuje ze światłoczułymi pigmentami roślinnymi. Interesują go błędy procesów fotograficznych, obrazy znalezione, konwencje przedstawiania, praktyki wobec aparatu oraz techniki non-kamerowe. Jest współtwórcą solarigrafii - alternatywnej metody fotograficznej pozwalającej na ekstremalnie długie czasy naświetlania. Projektuje działania warsztatowe dla instytucji kultury i placówek edukacyjnych wykorzystujące język sztuk wizualnych oraz praktyki DIY. Absolwent fotografii na UAP (2004)
Amator roślin domowych, pracy na działce i życia rodzinnego.

„Drzewo – bohater wielu historii. Mity i obrazy różnych kultur (do słuchania i rozmowy)”
Moje drzewo mocy (wizualizacje i doświadczenia manualne)

Zapraszamy na spotkanie wokół symboliki i znaczenia roślin w różnych kulturach, sztuce, opowieściach i codzienności. Będzie można też wziąć udział w przygotowanym przez Marię Kulę warsztacie i poprowadzonej przez artystkę relaksacji z grającymi misami*.
„Szczególną uwagę w swojej praktyce artystycznej poświęcam drzewom, jako jednym z największych i najdłużej żyjących organizmów. W wielu historiach uosabiają one mądrość, siłę, stabilność, spokój, długowieczność i nieśmiertelność, a także samego człowieka, jako integralną całość. W mitologiach pojawiają się pojęcia Drzewa Życia lub Drzewa Świata, w języku używamy określenia „drzewo genealogiczne”.
Holistyczne podejście do ekologii, filozofii i kultury pozwala nam w nowy sposób spojrzeć na archetypiczne symbole, a zarazem powrócić do pierwotnego ich doświadczania. W praktyce artystycznej może owocować nie tylko ciekawymi efektami formalnymi, ale też pogłębioną troską wobec natury i nas samych.
W tym kontekście figura „drzewa mocy” staje się punktem wyjścia dla rozważań o sztuce i projektowaniu, jak i codziennych praktykach społecznej kreatywności..

*Można zabrać ze sobą koc, śpiwór, matę

Maria Kula
Maluje i tworzy obrazy z ręcznie ciętego papieru, używa go też do swoich graficznych projektów (okładki płyt, wzory tapet). Inspirują ją stare i współczesne mity, symbole, wspólne narracje i obszary odległych od siebie kultur. Autorka mandal, wycinanek, plakatów. Tworzy obrazy jako materialne i magiczne obiekty. Od 2007 roku prowadzi warsztaty dotyczące języka sztuki, kreatywności, zrozumienia specyfiki współczesnych mediów wizualnych i estetyki. Jest autorką publikacji na temat kreatywności i języka wizualnego oraz warsztatów dla kilkudziesięciu galerii i instytucji sztuki w Polsce, Anglii i Norwegii. Założycielka Primitive Dreamer - marki, która projektuje dla ludzi i ich przestrzeni obrazy z witalnym ładunkiem, uzdrawiającą mocą i łączące z tym, co trudno zobaczyć.
Absolwentka malarstwa na UAP (2008). Mieszka w Szczecinie.
Na stronie: 127