Dziś:
Kiedy:Maj 2024
Gdzie:
Tylko online:
 
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
2526
2728293031  
Dziś

Koncert symfoniczny

kultura, koncerty i imprezy

Piątek, 14 czerwca 2024, g.19:00
Filharmonia im. H. Wieniawskiego - ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5, Lublin, lubelskie, Polska
Cena biletu: 50.00,-zł Kup bilet
Opublikuj:

Bilet premium – 70 zł

Bilet normalny – 50 zł

Bilet ulgowy – 40 zł

Bilet szkolny – 40 zł

Bilet z Kartą – 40 zł

Bilet grupowy – 40 zł, 35 zł (pow. 40 osób)

Bilet Młodego Melomana – 20 zł


ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ

COLIN STONE – fortepian

VINCENT KOZLOVSKY – dyrygent


Program:

J. Brahms – II Koncert fortepianowy B-dur, op. 83

B. Bartók – Koncert na orkiestrę, Sz. 116, BB 123


„Wystarczy, żeby zabrzmiał, a zwycięży” – tak o II Koncercie fortepianowym B-dur Johannesa Brahmsa miał się wyrazić czołowy krytyk i teoretyk muzyczny XIX wieku Edward Hanslick. W istocie, po budapesztańskiej premierze dzieła w 1881 roku z udziałem samego kompozytora, dzieło to niewątpliwie święciło triumfy. Ironicznie określany przez Brahmsa „malutkim koncertem fortepianowym” tak naprawdę stanowi 5-częściowe dzieło o dużych rozmiarach, wykazujące wiele cech wspólnych z formą symfoniczną. Odejście od klasycznej, 3-częściowej formy koncertu instrumentalnego przejawia się również w nietypowym umiejscowieniu scherza w drugiej części utworu. Tym co świadczy o wyjątkowości kompozycji jest m.in. wykorzystywanie solowych partii wiolonczeli (Andante), czy szeroko rozbudowane rondo z dodatkowymi tematami pobocznymi.


Niedługo po przybyciu do USA w 1943 roku, na zamówienie Siergieja Kusewickiego, Béla Bartók rozpoczyna niezwłocznie pracę nad nowym dziełem – Koncertem na orkiestrę. Podobnie, jak w przypadku II Koncertu fortepianowego J. Brahmsa, utwór ten stanowi rozbudowaną, 5-częściową kompozycję sięgającą w swym materiale muzycznym do rodzimego folkloru – w obu przypadkach węgierskiego. Jedna z anegdot głosi, iż Bartók miał zostać poinformowany o zamówieniu dzieła przebywając w szpitalu, gdzie leczył się z powodu białaczki. Nie przeszkodziło mu to jednak w szybkim tempie ukończyć swój koncert.


Nie jest to bynajmniej utwór, gdzie rolę solistów miałaby pełnić grupa solistów, jak w przypadku concerti grossi. Kompozytor skłaniał się, by uznać każdy z instrumentów orkiestry jako solowy – co wielokrotnie potwierdza traktując indywidualnie partie poszczególnych instrumentów. Co prawda dwukrotnie sięga Bartók w kompozycji do klasycznej formy sonatowej, jednak muzyka jego nosi już ze sobą ciężar XX-wiecznej estetyki – obecność nietradycyjnych skal modalnych i własnych, specjalnie stworzonych na potrzeby swojej twórczości.


UWAGA!

Koncert wchodzi w skład karnetu na czerwiec. Karnet w cenie 144,00 zł (normalny), 114,00 zł (ulgowy). Koncerty wchodzące w skład karnetu – 7.06, 14.06 oraz 28.06. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.

Koncert symfoniczny

kultura, koncerty i imprezy

Piątek, 14 czerwca 2024, g.19:00
Filharmonia im. H. Wieniawskiego - ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5, Lublin, lubelskie, Polska
Cena biletu: 50.00,-zł Kup bilet
Opublikuj:

Bilet premium – 70 zł

Bilet normalny – 50 zł

Bilet ulgowy – 40 zł

Bilet szkolny – 40 zł

Bilet z Kartą – 40 zł

Bilet grupowy – 40 zł, 35 zł (pow. 40 osób)

Bilet Młodego Melomana – 20 zł


ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ

COLIN STONE – fortepian

VINCENT KOZLOVSKY – dyrygent


Program:

J. Brahms – II Koncert fortepianowy B-dur, op. 83

B. Bartók – Koncert na orkiestrę, Sz. 116, BB 123


„Wystarczy, żeby zabrzmiał, a zwycięży” – tak o II Koncercie fortepianowym B-dur Johannesa Brahmsa miał się wyrazić czołowy krytyk i teoretyk muzyczny XIX wieku Edward Hanslick. W istocie, po budapesztańskiej premierze dzieła w 1881 roku z udziałem samego kompozytora, dzieło to niewątpliwie święciło triumfy. Ironicznie określany przez Brahmsa „malutkim koncertem fortepianowym” tak naprawdę stanowi 5-częściowe dzieło o dużych rozmiarach, wykazujące wiele cech wspólnych z formą symfoniczną. Odejście od klasycznej, 3-częściowej formy koncertu instrumentalnego przejawia się również w nietypowym umiejscowieniu scherza w drugiej części utworu. Tym co świadczy o wyjątkowości kompozycji jest m.in. wykorzystywanie solowych partii wiolonczeli (Andante), czy szeroko rozbudowane rondo z dodatkowymi tematami pobocznymi.


Niedługo po przybyciu do USA w 1943 roku, na zamówienie Siergieja Kusewickiego, Béla Bartók rozpoczyna niezwłocznie pracę nad nowym dziełem – Koncertem na orkiestrę. Podobnie, jak w przypadku II Koncertu fortepianowego J. Brahmsa, utwór ten stanowi rozbudowaną, 5-częściową kompozycję sięgającą w swym materiale muzycznym do rodzimego folkloru – w obu przypadkach węgierskiego. Jedna z anegdot głosi, iż Bartók miał zostać poinformowany o zamówieniu dzieła przebywając w szpitalu, gdzie leczył się z powodu białaczki. Nie przeszkodziło mu to jednak w szybkim tempie ukończyć swój koncert.


Nie jest to bynajmniej utwór, gdzie rolę solistów miałaby pełnić grupa solistów, jak w przypadku concerti grossi. Kompozytor skłaniał się, by uznać każdy z instrumentów orkiestry jako solowy – co wielokrotnie potwierdza traktując indywidualnie partie poszczególnych instrumentów. Co prawda dwukrotnie sięga Bartók w kompozycji do klasycznej formy sonatowej, jednak muzyka jego nosi już ze sobą ciężar XX-wiecznej estetyki – obecność nietradycyjnych skal modalnych i własnych, specjalnie stworzonych na potrzeby swojej twórczości.


UWAGA!

Koncert wchodzi w skład karnetu na czerwiec. Karnet w cenie 144,00 zł (normalny), 114,00 zł (ulgowy). Koncerty wchodzące w skład karnetu – 7.06, 14.06 oraz 28.06. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.

Na stronie: 208