Dziś:
Kiedy:Luty 2024
Gdzie:
Tylko online:
 
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
   
Dziś

Żywiołak

kultura, koncerty i imprezy

Piątek, 22 marca 2024, g.19:30
Kombinat Kultury (dawny Dom Muz) - ul. Podmurna 1/3, Toruń, kujawsko-pomorskie, Polska
Cena biletu: od 69,-zł Kup bilet
Opublikuj:
Zespół Żywiołak powstawał od początku 2005 r. - początkowo jako duet dwóch muzyków: Roberta Jaworskiego - grającego wcześniej m.in. w zespołach takich jak: 'ich troLe', czy 'Kapela ze Wsi Warszawa', oraz Roberta Wasilewskiego - współzałożyciela i gitarzysty zespołu 'Open Folk'. Niemalże cały rok 2005 to żmudna współpraca tych dwóch muzyków, do których to stopniowo dołączają dwie wokalistki: Anna Piotrowska z zespołu 'Goście z Nizin' i Izabela Byra z zespołu 'Detonacja' (zastąpione w 2011 roku przez Monikę Wierzbicką i Karinę Kumorek) oraz specjalista od etnicznych instrumentów perkusyjnych: Maciej Łabudzki (zastąpiony potem przez Macieja Dymka). Za debiut zespołu Żywiołak można przyjąć występ w warszawskim klubie 'Jadłodajnia Filozoficzna' 8 grudnia 2005. Już dzień później zespół bierze udział w XV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej 'Mikołajki Folkowe' w Lublinie, na którym to zostaje bardzo gorąco przyjęty i zdobywa Nagrodę Publiczności. Cztery miesiące później grupa otrzymuje Grand Prix - Nagrodę Prezesa Polskiego Radia na najbardziej prestiżowym festiwalu muzyki folkowej 'Nowa Tradycja' w Warszawie. W połowie 2013 zespół zawiesił działalność. Do życia powrócił na początku 2014 roku. Powołany na nowo przez Roberta Jaworskiego skład ma muzycznie zmierzać w stronę dokonań zespołu znanych z płyt 'Muzyka psychodelicznej Świtezianki' oraz 'Nowa Ex-Tradycja. Kolejna płyta pt: 'Obyczaje śmiertelne', nad którą pracują muzycy, poprzedzona zostanie Epką 'Muzyka Psychoaktywnego Stolema'. Materiał z obu krążków oparty będzie w dziewięćdziesięciu procentach na materiale etnograficznym Pomorza. Przypadkowo i nieprzypadkowo idea ta wpisuje się idealnie w 'Rok Kolbergowski'. Większość muzycznych inspiracji pochodzić będzie właśnie z jego tomu 'Pomorze' , studiowanego przez Jaworskiego 'niczym Biblia'. Przeżytki zwyczajów przedchrześcijańskich na Pomorzu zachowały się o wiele mocniej, niż w innych częściach kraju. Ma to związek z ciągłymi podbojami i zmianami granic Pomorza i idącymi za tym, częstymi 'zmianami orientacji wyznaniowych' jego mieszkańców.. Na tym gruncie zwyczaje przedchrześcijańskie dotrwały jeszcze nawet do lat 60ych... A jeszcze dziś w powiecie Żarnowieckim starzy ludzie witają serdecznym pozdrowieniem wstające słońce. Chyba nie bez kozery kartografowie jeszcze do XVIIIw. używali określenia Vandalia (kraj Wendów) w odniesieniu do opisywanych części Pomorza. 'Tego nie dało rady odpuścić'. ,

Nowa płyta Żywiołaka zatytułowana "Dekonstrukcja historyczna I", to próba wyciągnięcia zapomnianych znaczeń z dobrze znanych nam wszystkim świąt i ukazania tych znaczeń w muzycznym kontekście rodzimych wierzeń pierwotnych. To również próba zderzenia się artystów z niezwykle skomplikowanym w Polsce tematem spuścizny szczątków mitologii słowiańskiej. "Dekonstrukcja historyczna", to ważny głos w kwestii kulturowej świadomości społecznej i bardzo mocny dyskurs o kondycji polskiej tożsamości, prowadzony niezmiennie od pierwszego albumu zespołu.

Żywiołak

kultura, koncerty i imprezy

Piątek, 22 marca 2024, g.19:30
Kombinat Kultury (dawny Dom Muz) - ul. Podmurna 1/3, Toruń, kujawsko-pomorskie, Polska
Cena biletu: od 69,-zł Kup bilet
Opublikuj:
Zespół Żywiołak powstawał od początku 2005 r. - początkowo jako duet dwóch muzyków: Roberta Jaworskiego - grającego wcześniej m.in. w zespołach takich jak: 'ich troLe', czy 'Kapela ze Wsi Warszawa', oraz Roberta Wasilewskiego - współzałożyciela i gitarzysty zespołu 'Open Folk'. Niemalże cały rok 2005 to żmudna współpraca tych dwóch muzyków, do których to stopniowo dołączają dwie wokalistki: Anna Piotrowska z zespołu 'Goście z Nizin' i Izabela Byra z zespołu 'Detonacja' (zastąpione w 2011 roku przez Monikę Wierzbicką i Karinę Kumorek) oraz specjalista od etnicznych instrumentów perkusyjnych: Maciej Łabudzki (zastąpiony potem przez Macieja Dymka). Za debiut zespołu Żywiołak można przyjąć występ w warszawskim klubie 'Jadłodajnia Filozoficzna' 8 grudnia 2005. Już dzień później zespół bierze udział w XV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej 'Mikołajki Folkowe' w Lublinie, na którym to zostaje bardzo gorąco przyjęty i zdobywa Nagrodę Publiczności. Cztery miesiące później grupa otrzymuje Grand Prix - Nagrodę Prezesa Polskiego Radia na najbardziej prestiżowym festiwalu muzyki folkowej 'Nowa Tradycja' w Warszawie. W połowie 2013 zespół zawiesił działalność. Do życia powrócił na początku 2014 roku. Powołany na nowo przez Roberta Jaworskiego skład ma muzycznie zmierzać w stronę dokonań zespołu znanych z płyt 'Muzyka psychodelicznej Świtezianki' oraz 'Nowa Ex-Tradycja. Kolejna płyta pt: 'Obyczaje śmiertelne', nad którą pracują muzycy, poprzedzona zostanie Epką 'Muzyka Psychoaktywnego Stolema'. Materiał z obu krążków oparty będzie w dziewięćdziesięciu procentach na materiale etnograficznym Pomorza. Przypadkowo i nieprzypadkowo idea ta wpisuje się idealnie w 'Rok Kolbergowski'. Większość muzycznych inspiracji pochodzić będzie właśnie z jego tomu 'Pomorze' , studiowanego przez Jaworskiego 'niczym Biblia'. Przeżytki zwyczajów przedchrześcijańskich na Pomorzu zachowały się o wiele mocniej, niż w innych częściach kraju. Ma to związek z ciągłymi podbojami i zmianami granic Pomorza i idącymi za tym, częstymi 'zmianami orientacji wyznaniowych' jego mieszkańców.. Na tym gruncie zwyczaje przedchrześcijańskie dotrwały jeszcze nawet do lat 60ych... A jeszcze dziś w powiecie Żarnowieckim starzy ludzie witają serdecznym pozdrowieniem wstające słońce. Chyba nie bez kozery kartografowie jeszcze do XVIIIw. używali określenia Vandalia (kraj Wendów) w odniesieniu do opisywanych części Pomorza. 'Tego nie dało rady odpuścić'. ,

Nowa płyta Żywiołaka zatytułowana "Dekonstrukcja historyczna I", to próba wyciągnięcia zapomnianych znaczeń z dobrze znanych nam wszystkim świąt i ukazania tych znaczeń w muzycznym kontekście rodzimych wierzeń pierwotnych. To również próba zderzenia się artystów z niezwykle skomplikowanym w Polsce tematem spuścizny szczątków mitologii słowiańskiej. "Dekonstrukcja historyczna", to ważny głos w kwestii kulturowej świadomości społecznej i bardzo mocny dyskurs o kondycji polskiej tożsamości, prowadzony niezmiennie od pierwszego albumu zespołu.

Na stronie: 151