Grunwald Rekonstrukcja
reżyseria i inscenizacja: Ewelina Węgiel i Anna Mazurek
tekst: Anna Mazurek
scenografia i wideo: Ewelina Węgiel
inicjatorzy projektu i badania terenowe: Ewelina Węgiel, Jan Kanty Zienko
muzyka: Wojciech Kosma
kostiumy: Michał Dobrucki
konsultacje z fechtunku: Adrianna Janowska-Moniuszko
asystent reżysera: Wojciech Sandach
obsada:
Helena Urbańska
Beata Zygarlicka
Robert Gondek
Maciej Litkowski
Wiesław Orłowski
Wojciech Sandach
oraz Arkadiusz Buszko (wideo)
inspicjentka: Jolanta Szadkowska
Prapremiera: 11 listopada 2022, Scena Nowe Sytuacje
spektakl trwa: 90 minut
„Tylko ci, którzy pracują siłą swojego ciała, odnajdą spokój. Tylko ci, którzy porzucili słowa.”
Konie, krwawe płótna, duchy i upiory, świetlista łąka i… konie: „Wystawa po końcu świata – Grunwald 2410” czeka nas Was! To jedyna okazja, by doświadczyć żyjącego muzeum. Wędrując po mrocznych korytarzach Sceny Nowe Sytuacje, poznamy historię artystów amatorów, którzy poświęcili wiele lat pracy na tworzenie kopii obrazu Jana Matejki. O co chodzi z tym Grunwaldem?
Jeden z najciekawszych spektakli teatralnych zimy 2022.”
– Vogue Polska
„Grunwald. Rekonstrukcja łączy w sobie (…) nie tylko krytyczny rys, ale też humor. A w dodatku: realną empatię, co w teatrze politycznym nie jest wcale częste.” – Witold Mrozek (Dwutygodnik)
„Autorzy i autorki szczecińskiego spektaklu sugerują, że każda rekonstrukcja historyczna nie tyle odtwarza, ile wytwarza obraz przeszłości, wzbogacając społeczne imaginarium. (…) Demitologizacja, obejmująca wiele wymiarów spektaklu, nie służy ośmieszeniu przeszłości i jej symboli, ale rewidowaniu schematów myślenia o nich oraz dowartościowaniu alternatywnych sposobów tworzenia historii.” – Magdalena Rewerenda (Czas Kultury)
Teaser (sonda na placu Grunwaldzkim) do zobaczenia [tutaj], a trailer spektaklu [tu].

Tutorką rezydencji artystycznej spektaklu jest Agnieszka Polska.
Spektakl realizowany w ramach Rezydencji Artystycznej Scena Nowe Sytuacje, dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Spektakl bierze udział w 29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
fot. Piotr Nykowski
W spektaklu wykorzystano utwory skomponowane przez Wojciecha Kosmę, a także „Bogurodzicę” i Nokturny op. 55 Fryderyka Chopina.