Dziś:
Kiedy:Luty 2023
Gdzie:
Tylko online:
 
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
  
1
2
3
4
5
6
789101112
13141516171819
20212223242526
2728     
Dziś

Sztuka o pragnieniu wolności

kultura, teatry

Wtorek, 7 lutego 2023, g.19:15
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena - Rzeźnicza 12, Wrocław, dolnośląskie, Polska
Cena biletu: od 35,-zł Kup bilet
Opublikuj:
Sztuka Maliny Prześlugi jest dramaturgiczną wypowiedzią inspirowaną strajkiem kobiet. To sztuka o pragnieniu wolności. Wolności od oczekiwań i powinności. Wolności od ról społecznych i kulturowych, które warunkowane płcią, zostały narzucone przez rodzinę, pracę, związki czy media. To też sztuka o solidarności i rosnącym poczuciu siły ze wspólnego buntu. ,

Sztuka Maliny Prześlugi jest dramaturgiczną wypowiedzią inspirowaną strajkiem kobiet. To sztuka o pragnieniu wolności. Wolności od oczekiwań i powinności. Wolności od ról społecznych i kulturowych, które warunkowane płcią, zostały narzucone przez rodzinę, pracę, związki czy media. To też sztuka o solidarności i rosnącym poczuciu siły ze wspólnego buntu.


"Kobieta i życie to świetnie zakomponowany dramat o schematach - w przełożeniu na język teatru powiedzielibyśmy: o rytmach - w które wpada kobieta na poszczególnych etapach życia. Wpada w taki schemat już jako mała dziewczynka, gdy wychowanie jest słabo odróżnialne od tresury. Kiedy pojawia się menstruacja, przechwytuje ją następny schemat - dojrzewanie. Potem nadchodzi rytm seksistowskich relacji dziewczyna-chłopak, który gładko przemienia się w schemat kobieta-mężczyzna. Małżeństwo i dziecko, rodzina łączona z pracą i tak dalej... Patriarchalne rytmy i sekwencje dopasowują się do każdego ustroju, więc po upadku PRL-u rozgościły się w demokracji i kapitalizmie. Są trwałe. I prawie tak samo silne, jak kobiece pragnienie swobody i równości. Wszystko, co bohaterka robi, wszystkie jej krzyki, śpiewy, rymowanki i improwizacje to próby złamania tych rytmów i wyjścia poza nie. Dramat Prześlugi dotyczy jednak również tego, czy wyjście prowadzi ku innej więzi społecznej. Stawką jest więc życie indywidualne i zbiorowe. Temperatura i tempo spektaklu są na miarę tej stawki" - mówi prof. Przemysław Czapliński, krytyk literacki, profesor literatury współczesnej. Sztuka została nagrodzona na IV Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU 2021, organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław.


Realizatorzy:
tekst Malina Prześluga
reżyseria Piotr Łukaszczyk
muzyka i oprawa muzyczna Filip Zawada, Albert Pyśk
choreografia Marta Wołowiec
scenografia i kostiumy Mateusz Stępniak
oprawa graficzna Marta Frej
video Filip Wierzbicki
przygotowanie wokalne Agnieszka Bogdan
inspicjentka Katarzyna Krajewit
realizacja światła Janusz Kaźmierski
realizacja dźwięku Maciej Duszyński
projekcje Agnieszka Piesiewicz, Piotr Postemski

Obsada:
Anna Błaut, Anna Kozłowska (gościnnie), Ewelina Paszke-Lowitzsch, Katarzyna Pietruska (gościnnie), Jolanta Solarz-Szwed, Magdalena Taranta, Krzysztof Boczkowski, Albert Pyśk (gościnnie), Dominik Smaruj, Chrystian Talik (gościnnie)

Sztuka o pragnieniu wolności

kultura, teatry

Wtorek, 7 lutego 2023, g.19:15
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena - Rzeźnicza 12, Wrocław, dolnośląskie, Polska
Cena biletu: od 35,-zł Kup bilet
Opublikuj:
Sztuka Maliny Prześlugi jest dramaturgiczną wypowiedzią inspirowaną strajkiem kobiet. To sztuka o pragnieniu wolności. Wolności od oczekiwań i powinności. Wolności od ról społecznych i kulturowych, które warunkowane płcią, zostały narzucone przez rodzinę, pracę, związki czy media. To też sztuka o solidarności i rosnącym poczuciu siły ze wspólnego buntu. ,

Sztuka Maliny Prześlugi jest dramaturgiczną wypowiedzią inspirowaną strajkiem kobiet. To sztuka o pragnieniu wolności. Wolności od oczekiwań i powinności. Wolności od ról społecznych i kulturowych, które warunkowane płcią, zostały narzucone przez rodzinę, pracę, związki czy media. To też sztuka o solidarności i rosnącym poczuciu siły ze wspólnego buntu.


"Kobieta i życie to świetnie zakomponowany dramat o schematach - w przełożeniu na język teatru powiedzielibyśmy: o rytmach - w które wpada kobieta na poszczególnych etapach życia. Wpada w taki schemat już jako mała dziewczynka, gdy wychowanie jest słabo odróżnialne od tresury. Kiedy pojawia się menstruacja, przechwytuje ją następny schemat - dojrzewanie. Potem nadchodzi rytm seksistowskich relacji dziewczyna-chłopak, który gładko przemienia się w schemat kobieta-mężczyzna. Małżeństwo i dziecko, rodzina łączona z pracą i tak dalej... Patriarchalne rytmy i sekwencje dopasowują się do każdego ustroju, więc po upadku PRL-u rozgościły się w demokracji i kapitalizmie. Są trwałe. I prawie tak samo silne, jak kobiece pragnienie swobody i równości. Wszystko, co bohaterka robi, wszystkie jej krzyki, śpiewy, rymowanki i improwizacje to próby złamania tych rytmów i wyjścia poza nie. Dramat Prześlugi dotyczy jednak również tego, czy wyjście prowadzi ku innej więzi społecznej. Stawką jest więc życie indywidualne i zbiorowe. Temperatura i tempo spektaklu są na miarę tej stawki" - mówi prof. Przemysław Czapliński, krytyk literacki, profesor literatury współczesnej. Sztuka została nagrodzona na IV Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU 2021, organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław.


Realizatorzy:
tekst Malina Prześluga
reżyseria Piotr Łukaszczyk
muzyka i oprawa muzyczna Filip Zawada, Albert Pyśk
choreografia Marta Wołowiec
scenografia i kostiumy Mateusz Stępniak
oprawa graficzna Marta Frej
video Filip Wierzbicki
przygotowanie wokalne Agnieszka Bogdan
inspicjentka Katarzyna Krajewit
realizacja światła Janusz Kaźmierski
realizacja dźwięku Maciej Duszyński
projekcje Agnieszka Piesiewicz, Piotr Postemski

Obsada:
Anna Błaut, Anna Kozłowska (gościnnie), Ewelina Paszke-Lowitzsch, Katarzyna Pietruska (gościnnie), Jolanta Solarz-Szwed, Magdalena Taranta, Krzysztof Boczkowski, Albert Pyśk (gościnnie), Dominik Smaruj, Chrystian Talik (gościnnie)

Na stronie: 130