Dziś:
Kiedy:Grudzień 2022
Gdzie:
Tylko online:
 
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
   
1
2
3
4
5
6
7
8
91011
12131415161718
1920212223
24
25
262728293031 
Dziś

Boreyko / Joyce Yang / Czajkowski

kultura, koncerty i imprezy, muzyka poważna

Piątek, 31 marca 2023, g.19:00
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza- sala symfoniczna - Małopolska 48, Szczecin, zachodniopomorskie, Polska
Cena biletu: 40 - 90 PLN
Opublikuj:
Koncert fortepianowy nr 1 b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego (1840-1893) zagra światowej sławy pianistka Joyce Yang, a naszą Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi wyśmienity Andrzej Boreyko – dyrektor artystyczny i główny dyrygent Orkiestry Filharmonii Narodowej. Nie musimy chyba nikogo przekonywać, że będzie to prawdziwa klasyczna uczta, której pod żadnym pozorem nie można przegapić.

Ale to przecież nie wszystko, co przygotowaliśmy dla Państwa tego wieczoru. Po przerwie zabrzmi wspaniała Symfonia e-moll op. 7 Odrodzenie patrona naszej Filharmonii, Mieczysława Karłowicza (1876-1909).

Zacznijmy jednak od początku. Jakże trudno sprawić, aby inni widzieli i czuli w muzyce to, co my widzimy i czujemy w sobie – zwykł powtarzać Piotr Czajkowski. A przecież w historii muzyki zapisał się właśnie jako kompozytor, który w nutach potrafił zakląć nieprawdopodobne pokłady uczuć o niezrównanej intensywności, i robił to z takim wdziękiem, że na długo po jego śmierci wciąż podbija serca słuchaczy na całym świecie. Koncert fortepianowy nr 1 to młodzieńcze dzieło Czajkowskiego, zachwycające wirtuozerią, oryginalnością i… dość nietypową mieszanką muzycznych motywów (są tu zarówno ukraińskie melodie ludowe, jak i francuskie piosenki), a jednocześnie jeden z najbardziej znanych i uwielbianych przez melomanów utworów w jego dorobku. Rozpoczynający go temat stał się wręcz emblematyczny dla całej XIX-wiecznej literatury fortepianowej. Aż trudno uwierzyć, że po premierze utworu w 1875 roku krytyka nie zostawiła na nim suchej nitki. Jest to utwór bezwartościowy i niewykonalny. Banalny. Napisany tak źle i nieudolnie, że ręce opadają. Po prostu beznadziejny – pisał jeden krytyk, a wtórował mu inny: Może ze dwie, trzy strony warto by zachować, reszta nadaje się do kosza albo do całkowitego przerobienia. Nie pierwszy to raz, kiedy krytyka nie zdołała dostrzec geniuszu twórcy. Dziś to wielkie arcydzieło jest nie tylko jednym z najbardziej lubianych koncertów fortepianowych w historii muzyki, tak przez melomanów, jak i samych pianistów, ale także jednym z najważniejszych utworów w historii muzyki poważnej. Tego wieczoru będą mogli Państwo przekonać się, jak poradzi sobie z nim wybitna koreańska pianistka Joyce Yang. Artystka jest m.in. laureatką srebrnego medalu na bardzo prestiżowym konkursie im. Vana Cliburna, który zdobyła w 2005 roku w wieku zaledwie 19 lat (jako najmłodsza w historii), i ma za sobą występy u boku najlepszych orkiestr świata, w tym słynnej New York Philharmonic u boku samego Lorina Maazela.

W drugiej części naszego koncertu zagramy dla Państwa dzieło z pewnością znacznie mniej popularne i rozpoznawalne, ale przecież wcale nie mniej wartościowe i zachwycające. Symfonia e-moll op. 7 Odrodzenie to jedyna symfonia w dorobku Mieczysława Karłowicza. Utwór powstał w latach 1900-1902 i, podobnie jak Koncert fortepianowy nr 1 Czajkowskiego, jest młodzieńczą kompozycją. Ale oba te utwory łączy więcej niż tylko sama młodość. Karłowicz, w przeciwieństwie do wspomnianych wcześniej krytyków, doskonale poznał się na geniuszu rosyjskiego twórcy i w swojej jedynej symfonii zostawił wiele śladów inspiracji jego muzyką. Pierwsza część utworu rozpoczyna się smutnym wstępem, po którym pojawia się bardziej energiczny, „falujący” temat. Jak tłumaczył sam kompozytor: Wszechwładne prawo życia bierze jednak górę nad bezwładem. Powoli dusza otrząsa się z omdlenia; budzi się w niej mocny protest przeciwko zniechęceniu. Symfonia Odrodzenie to jeden z najważniejszych utworów naszego patrona, bezpośrednio zapowiadający dojrzałe poematy symfoniczne. Wszystkie te dzieła sprawiły, że Karłowicz, choć tragicznie zmarły zaledwie w wieku 33 lat, jest dziś powszechnie uważany za najwybitniejszego polskiego symfonika w historii.

Tego wieczoru Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie poprowadzi maestro Andrzej Boreyko – jeden z najbardziej rozchwytywanych na świecie polskich dyrygentów. Ma w swoim dorobku nie tylko koncerty z najlepszymi orkiestrami zza oceanu, ale także najsłynniejszymi zespołami w Europie, m.in. Berliner Philharmoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Müncher Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig czy Wiener Symphoniker.

Artyści:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Joyce Yang - fortepian
Andrzej Boreyko - dyrygent

Utwory:
Piotr Czajkowski - Koncert fortepianowy nr 1 b-moll op. 23
Mieczysław Karłowicz - Symfonia e-moll op. 7 Odrodzenie

Boreyko / Joyce Yang / Czajkowski

kultura, koncerty i imprezy, muzyka poważna

Piątek, 31 marca 2023, g.19:00
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza- sala symfoniczna - Małopolska 48, Szczecin, zachodniopomorskie, Polska
Cena biletu: 40 - 90 PLN
Opublikuj:
Koncert fortepianowy nr 1 b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego (1840-1893) zagra światowej sławy pianistka Joyce Yang, a naszą Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi wyśmienity Andrzej Boreyko – dyrektor artystyczny i główny dyrygent Orkiestry Filharmonii Narodowej. Nie musimy chyba nikogo przekonywać, że będzie to prawdziwa klasyczna uczta, której pod żadnym pozorem nie można przegapić.

Ale to przecież nie wszystko, co przygotowaliśmy dla Państwa tego wieczoru. Po przerwie zabrzmi wspaniała Symfonia e-moll op. 7 Odrodzenie patrona naszej Filharmonii, Mieczysława Karłowicza (1876-1909).

Zacznijmy jednak od początku. Jakże trudno sprawić, aby inni widzieli i czuli w muzyce to, co my widzimy i czujemy w sobie – zwykł powtarzać Piotr Czajkowski. A przecież w historii muzyki zapisał się właśnie jako kompozytor, który w nutach potrafił zakląć nieprawdopodobne pokłady uczuć o niezrównanej intensywności, i robił to z takim wdziękiem, że na długo po jego śmierci wciąż podbija serca słuchaczy na całym świecie. Koncert fortepianowy nr 1 to młodzieńcze dzieło Czajkowskiego, zachwycające wirtuozerią, oryginalnością i… dość nietypową mieszanką muzycznych motywów (są tu zarówno ukraińskie melodie ludowe, jak i francuskie piosenki), a jednocześnie jeden z najbardziej znanych i uwielbianych przez melomanów utworów w jego dorobku. Rozpoczynający go temat stał się wręcz emblematyczny dla całej XIX-wiecznej literatury fortepianowej. Aż trudno uwierzyć, że po premierze utworu w 1875 roku krytyka nie zostawiła na nim suchej nitki. Jest to utwór bezwartościowy i niewykonalny. Banalny. Napisany tak źle i nieudolnie, że ręce opadają. Po prostu beznadziejny – pisał jeden krytyk, a wtórował mu inny: Może ze dwie, trzy strony warto by zachować, reszta nadaje się do kosza albo do całkowitego przerobienia. Nie pierwszy to raz, kiedy krytyka nie zdołała dostrzec geniuszu twórcy. Dziś to wielkie arcydzieło jest nie tylko jednym z najbardziej lubianych koncertów fortepianowych w historii muzyki, tak przez melomanów, jak i samych pianistów, ale także jednym z najważniejszych utworów w historii muzyki poważnej. Tego wieczoru będą mogli Państwo przekonać się, jak poradzi sobie z nim wybitna koreańska pianistka Joyce Yang. Artystka jest m.in. laureatką srebrnego medalu na bardzo prestiżowym konkursie im. Vana Cliburna, który zdobyła w 2005 roku w wieku zaledwie 19 lat (jako najmłodsza w historii), i ma za sobą występy u boku najlepszych orkiestr świata, w tym słynnej New York Philharmonic u boku samego Lorina Maazela.

W drugiej części naszego koncertu zagramy dla Państwa dzieło z pewnością znacznie mniej popularne i rozpoznawalne, ale przecież wcale nie mniej wartościowe i zachwycające. Symfonia e-moll op. 7 Odrodzenie to jedyna symfonia w dorobku Mieczysława Karłowicza. Utwór powstał w latach 1900-1902 i, podobnie jak Koncert fortepianowy nr 1 Czajkowskiego, jest młodzieńczą kompozycją. Ale oba te utwory łączy więcej niż tylko sama młodość. Karłowicz, w przeciwieństwie do wspomnianych wcześniej krytyków, doskonale poznał się na geniuszu rosyjskiego twórcy i w swojej jedynej symfonii zostawił wiele śladów inspiracji jego muzyką. Pierwsza część utworu rozpoczyna się smutnym wstępem, po którym pojawia się bardziej energiczny, „falujący” temat. Jak tłumaczył sam kompozytor: Wszechwładne prawo życia bierze jednak górę nad bezwładem. Powoli dusza otrząsa się z omdlenia; budzi się w niej mocny protest przeciwko zniechęceniu. Symfonia Odrodzenie to jeden z najważniejszych utworów naszego patrona, bezpośrednio zapowiadający dojrzałe poematy symfoniczne. Wszystkie te dzieła sprawiły, że Karłowicz, choć tragicznie zmarły zaledwie w wieku 33 lat, jest dziś powszechnie uważany za najwybitniejszego polskiego symfonika w historii.

Tego wieczoru Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie poprowadzi maestro Andrzej Boreyko – jeden z najbardziej rozchwytywanych na świecie polskich dyrygentów. Ma w swoim dorobku nie tylko koncerty z najlepszymi orkiestrami zza oceanu, ale także najsłynniejszymi zespołami w Europie, m.in. Berliner Philharmoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Müncher Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig czy Wiener Symphoniker.

Artyści:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Joyce Yang - fortepian
Andrzej Boreyko - dyrygent

Utwory:
Piotr Czajkowski - Koncert fortepianowy nr 1 b-moll op. 23
Mieczysław Karłowicz - Symfonia e-moll op. 7 Odrodzenie
Na stronie: 115