Dziś:
Kiedy:Październik 2022
Gdzie:
Tylko online:
 
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
     
1
2
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Dziś

Zemsta NT

kultura, teatry

Środa, 12 października 2022, g.09:00
Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku Nowa Sala - ul. Lutosławskiego 1, Słupsk, pomorskie, Polska
Cena biletu: 25.00,-zł Kup bilet
Opublikuj:

Jeśli nie chcesz mojej zguby, krokodyla daj mi luby” to najczęściej cytowany dwuwiersz z „Zemsty” – najchętniej grywanej komedii hrabiego Aleksandra Fredry. „Zemsta” to od pokoleń także żelazna pozycja w kanonie lektur polskiej szkoły. Nie bez powodu to utwór znakomicie napisany, odwołujący się do sarmackiej przeszłości, wciąż jeszcze żywej w obyczajowości współczesnych Polaków.

Aleksander Fredro pierwszą komedię napisał już w wieku 25 lat. Jego dorobek jest imponujący. Chętnie przyrównuje się go do francuskiego Moliera. O ile jednak Molier był wyrazicielem etosu mieszczaństwa z jego zaletami i wadami to Fredro jest nieodrodnym synem Polski szlacheckiej, piewcą jej tradycji i kultu staropolskiego obyczaju. Ale nie bezkrytycznym. Wyśmiewa także przywary polskiej szlachty, czego wyrazisty przykład znajdujemy właśnie w „Zemście”

Zemsta NT

kultura, teatry

Środa, 12 października 2022, g.09:00
Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku Nowa Sala - ul. Lutosławskiego 1, Słupsk, pomorskie, Polska
Cena biletu: 25.00,-zł Kup bilet
Opublikuj:

Jeśli nie chcesz mojej zguby, krokodyla daj mi luby” to najczęściej cytowany dwuwiersz z „Zemsty” – najchętniej grywanej komedii hrabiego Aleksandra Fredry. „Zemsta” to od pokoleń także żelazna pozycja w kanonie lektur polskiej szkoły. Nie bez powodu to utwór znakomicie napisany, odwołujący się do sarmackiej przeszłości, wciąż jeszcze żywej w obyczajowości współczesnych Polaków.

Aleksander Fredro pierwszą komedię napisał już w wieku 25 lat. Jego dorobek jest imponujący. Chętnie przyrównuje się go do francuskiego Moliera. O ile jednak Molier był wyrazicielem etosu mieszczaństwa z jego zaletami i wadami to Fredro jest nieodrodnym synem Polski szlacheckiej, piewcą jej tradycji i kultu staropolskiego obyczaju. Ale nie bezkrytycznym. Wyśmiewa także przywary polskiej szlachty, czego wyrazisty przykład znajdujemy właśnie w „Zemście”

Na stronie: 85