Dziś:
Kiedy:Wrzesień 2022
Gdzie:
Tylko online:
 
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27282930  
Dziś

Poznaj Operę - Straszny Dwór Stanisław Moniuszko

kultura, teatry

Niedziela, 13 listopada 2022, g.18:00
Kieleckie Centrum Kultury - Plac Stanisława Moniuszki 2b, Kielce, świętokrzyskie, Polska
Cena biletu: od 110,-zł Kup bilet
Opublikuj:
Straszny Dwór należy do najczęściej wystawianych w Polsce oper. Cechuje się harmonią, wspaniałą konstrukcją grup scenicznych, subtelną a równocześnie bogatą instrumentalizacją, nowatorską melodycznością. Kompozytor pokazał kunszt budowy dzieła dramatycznego integrując tradycyjne polskie pieśni i tańce (mazurek, polonez, krakowiak). Akcja opery dzieje się w pierwszej połowie XVIII wieku. Zbigniew i Stefan wracają do domu po skończonej służbie wojskowej. Poprzysięgają na zawsze pozostać 'w bezżennym stanie'. Ale inne są zamiary ich ciotki, Pani Cześnikowej. Bracia postanawiają odwiedzić starego przyjaciela ojca - Miecznika, nie spodziewając się, że w jego dworze poznają dwie urodziwe panny Hannę i Jadwigę - córki Miecznika. Zaczynają się wahać. Tymczasem Cześnikowa, która chce ich wydać za inne niewiasty, wyrabia im złą markę u właściciela dworu, twierdząc że panicze to tchórze. Damazy, panny i Skołuba postanawiają przekonać się, czy szlachcice są faktycznie podszyci strachem. Skołuba opowiada Maciejowi historię Strasznego Dworu. Panicze nic sobie z tego nie robią, ale chcąc dotrzymać postanowienia (verbum nobile) decydują się wyjechać. Jednak podstęp arystokraty Damazego, także pretendenta do ożenku wychodzi na jaw, podobnie jak wzajemne zauroczenie młodych . Ku ogólnej radości i 'pokrzepieniu serc' rzecz kończy nieoczekiwanie zabawnym wyjaśnieniem dlaczego 'ten dwór strasznym się zowie'. ,

#POZNAJOPERĘ to niezwykły projekt przybliżający najlepsze i najważniejsze spektakle operowe w historii. Prócz warstwy muzycznej - arie śpiewane są przez wyśmienitych solistów operowych związanych z największymi polskimi scenami operowymi - projekt zawiera także przebogate walory plastyczne i historyczne. Spektakle połączone z wystawami plakatów, programów oraz fotosów z realizacji poszczególnych tytułów, na wielu światowych scenach, zgromadzonych przez wybitnego znawcę opery, red. Adama Czopka, który dodatkowo przeprowadzi nas przez libretto każdej opery dodając mnóstwo przeciekawych kontekstów.

Poszczególne spektakle przedstawione zostaną w oryginalnych wersjach językowych, w formie skróconej (najistotniejsze dla przebiegu spektaklu fragmenty) i - co bardzo ważne - w scenografii i kostiumach odpowiednich dla libretta. Nie tylko więc usłyszymy najwspanialsze operowe arie ale i zobaczymy barwną, operową scenę.

Czas trwania jednego spektaklu, to 1:45h - bez przerwy.

STRASZNY DWÓR to nie tylko najdoskonalsze, od strony muzycznej, dzieło Stanisława Moniuszki, ale także wysuwające się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Wspaniałe arie, niezwykła inwencja melodyczna i urzekająca atmosfera polskości to niepodważalne walory tego utworu. Dodatkową wartość stanowią elementy barwnego polskiego folkloru, liczne wątki patriotyczne oraz atmosfera szlacheckiego dworu sprawiają, że dziś utwór ten uznaje się za polską operę narodową. Moniuszko ukończył swą piątą operę wkrótce po upadku powstania styczniowego, trudno więc się dziwić, że wkrótce przylgnęło do niej miano wielkiej manifestacji patriotycznej. Tuż po premierze STRASZNY DWÓR trafił na mur cenzury. Władze rosyjskie, obawiając się zamieszek, zdjęły go z afisza po trzech przedstawieniach. Oto dowód, jak na los opery mogą wpłynąć okoliczności zewnętrzne - bo choć w samym rysunku postaci można dopatrzyć się wpływu arcydzieł Fredry i Mickiewicza, całość jest niczym więcej, jak radosną, chwilami kpiącą, utrzymaną w duchu belcanta afirmacją polskości.

I do cech tych dodać można też pewną nostalgię i tęsknotę za światem, którego już nie ma, i ten błysk w oku, gdy widzimy tańczonego mazura (a będzie i on na Dużej Scenie KCK!), i tą przekorę, gdy ciszej lub głośniej śpiewamy "Ten zegar stary gdyby świat, kuranty ciął jak z nut…

Obsada:
Miecznik/Maciej - Przemysław Rezner (Teatr Wielki w Łodzi)
Hanna - Dorota Laskowiecka-Urban (Teatr Muzyczny w Lublinie)
Jadwiga/Cześnikowa - Bernadetta Grabias (Teatr Wielki w Łodzi)
Stefan - Dominik Sutowicz (Teatr Wielki w Łodzi)
Zbigniew/Skołuba - Grzegorz Szostak (Teatr Wielki w Łodzi)
Damazy - Krzysztof Marciniak (Teatr Wielki w Łodzi)

Soliści wystąpią z towarzyszeniem fortepianu:
Fortepian - Danuta Antoszewska ( PWSTiF Łódź )

Moderator - Adam Czopek
Reżyseria i scenografia - Grzegorz Szostak

Poznaj Operę - Straszny Dwór Stanisław Moniuszko

kultura, teatry

Niedziela, 13 listopada 2022, g.18:00
Kieleckie Centrum Kultury - Plac Stanisława Moniuszki 2b, Kielce, świętokrzyskie, Polska
Cena biletu: od 110,-zł Kup bilet
Opublikuj:
Straszny Dwór należy do najczęściej wystawianych w Polsce oper. Cechuje się harmonią, wspaniałą konstrukcją grup scenicznych, subtelną a równocześnie bogatą instrumentalizacją, nowatorską melodycznością. Kompozytor pokazał kunszt budowy dzieła dramatycznego integrując tradycyjne polskie pieśni i tańce (mazurek, polonez, krakowiak). Akcja opery dzieje się w pierwszej połowie XVIII wieku. Zbigniew i Stefan wracają do domu po skończonej służbie wojskowej. Poprzysięgają na zawsze pozostać 'w bezżennym stanie'. Ale inne są zamiary ich ciotki, Pani Cześnikowej. Bracia postanawiają odwiedzić starego przyjaciela ojca - Miecznika, nie spodziewając się, że w jego dworze poznają dwie urodziwe panny Hannę i Jadwigę - córki Miecznika. Zaczynają się wahać. Tymczasem Cześnikowa, która chce ich wydać za inne niewiasty, wyrabia im złą markę u właściciela dworu, twierdząc że panicze to tchórze. Damazy, panny i Skołuba postanawiają przekonać się, czy szlachcice są faktycznie podszyci strachem. Skołuba opowiada Maciejowi historię Strasznego Dworu. Panicze nic sobie z tego nie robią, ale chcąc dotrzymać postanowienia (verbum nobile) decydują się wyjechać. Jednak podstęp arystokraty Damazego, także pretendenta do ożenku wychodzi na jaw, podobnie jak wzajemne zauroczenie młodych . Ku ogólnej radości i 'pokrzepieniu serc' rzecz kończy nieoczekiwanie zabawnym wyjaśnieniem dlaczego 'ten dwór strasznym się zowie'. ,

#POZNAJOPERĘ to niezwykły projekt przybliżający najlepsze i najważniejsze spektakle operowe w historii. Prócz warstwy muzycznej - arie śpiewane są przez wyśmienitych solistów operowych związanych z największymi polskimi scenami operowymi - projekt zawiera także przebogate walory plastyczne i historyczne. Spektakle połączone z wystawami plakatów, programów oraz fotosów z realizacji poszczególnych tytułów, na wielu światowych scenach, zgromadzonych przez wybitnego znawcę opery, red. Adama Czopka, który dodatkowo przeprowadzi nas przez libretto każdej opery dodając mnóstwo przeciekawych kontekstów.

Poszczególne spektakle przedstawione zostaną w oryginalnych wersjach językowych, w formie skróconej (najistotniejsze dla przebiegu spektaklu fragmenty) i - co bardzo ważne - w scenografii i kostiumach odpowiednich dla libretta. Nie tylko więc usłyszymy najwspanialsze operowe arie ale i zobaczymy barwną, operową scenę.

Czas trwania jednego spektaklu, to 1:45h - bez przerwy.

STRASZNY DWÓR to nie tylko najdoskonalsze, od strony muzycznej, dzieło Stanisława Moniuszki, ale także wysuwające się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Wspaniałe arie, niezwykła inwencja melodyczna i urzekająca atmosfera polskości to niepodważalne walory tego utworu. Dodatkową wartość stanowią elementy barwnego polskiego folkloru, liczne wątki patriotyczne oraz atmosfera szlacheckiego dworu sprawiają, że dziś utwór ten uznaje się za polską operę narodową. Moniuszko ukończył swą piątą operę wkrótce po upadku powstania styczniowego, trudno więc się dziwić, że wkrótce przylgnęło do niej miano wielkiej manifestacji patriotycznej. Tuż po premierze STRASZNY DWÓR trafił na mur cenzury. Władze rosyjskie, obawiając się zamieszek, zdjęły go z afisza po trzech przedstawieniach. Oto dowód, jak na los opery mogą wpłynąć okoliczności zewnętrzne - bo choć w samym rysunku postaci można dopatrzyć się wpływu arcydzieł Fredry i Mickiewicza, całość jest niczym więcej, jak radosną, chwilami kpiącą, utrzymaną w duchu belcanta afirmacją polskości.

I do cech tych dodać można też pewną nostalgię i tęsknotę za światem, którego już nie ma, i ten błysk w oku, gdy widzimy tańczonego mazura (a będzie i on na Dużej Scenie KCK!), i tą przekorę, gdy ciszej lub głośniej śpiewamy "Ten zegar stary gdyby świat, kuranty ciął jak z nut…

Obsada:
Miecznik/Maciej - Przemysław Rezner (Teatr Wielki w Łodzi)
Hanna - Dorota Laskowiecka-Urban (Teatr Muzyczny w Lublinie)
Jadwiga/Cześnikowa - Bernadetta Grabias (Teatr Wielki w Łodzi)
Stefan - Dominik Sutowicz (Teatr Wielki w Łodzi)
Zbigniew/Skołuba - Grzegorz Szostak (Teatr Wielki w Łodzi)
Damazy - Krzysztof Marciniak (Teatr Wielki w Łodzi)

Soliści wystąpią z towarzyszeniem fortepianu:
Fortepian - Danuta Antoszewska ( PWSTiF Łódź )

Moderator - Adam Czopek
Reżyseria i scenografia - Grzegorz Szostak

Na stronie: 106